Proiectul de modificare a Codului fiscal aflat in dezbatere la Ministerul Finantelor Publice este foarte putin modificat fata de propunerea din noiembrie. Strategia spre care inclina MFP se axeaza pe largirea bazei de impozitare si tratamentul egal al tuturor categoriilor de contribuabili. Tendinta si strategia MFP in ceea ce priveste impozitarea veniturilor este clara - absolut toate veniturile realizate de o persoana fizica, indiferent de natura lor, urmeaza a fi supuse impozitarii cu aceeasi cota.
Principalele modificari ale noii propuneri de Cod fiscal fata de cea din noiembrie 2005 vizeaza in special bancile. Astfel, in cazul non-rezidentilor, vor fi scutite de plata impozitului veniturile obtinute in Romania din dobanzi la depozitele la vedere/conturile curente de la banci si alte institutii de credit. La ora actuala, scutirile sunt acordate numai in cazul in care ratele dobanzilor sunt mai mici sau egale cu nivelurile ratelor dobanzilor de referinta de pe pietele interbancare la depozitele la o luna, comunicate in prima zi lucratoare a lunii pentru care se face calculul, corespunzatoare monedelor in care sunt denominate depozitele la vedere/conturile curente respective, precum si la depunerile la casele de ajutor reciproc. De asemenea, de la 1 ianuarie 2007, fondul pentru riscuri bancare generale, de 1% din totalul creditelor acordate, nu va mai fi deductibil.
Cea mai importanta modificare adusa de Codul fiscal va fi impozitarea cu 2% a veniturilor obtinute din vanzarea imobilelor. De asemenea, va fi limitata scutirea de la plata impozitelor numai la donatiile de imobile intre rudele de gradul al doilea, si nu al patrulea, cum se prevede in actuala legislatie. Aportul in natura la capitalul social al societatilor comerciale, precum si veniturile realizate din reconstituirea dreptului de proprietate si mostenire sunt in continuare "iertate" de Fisc. La ora actuala, este aplicat un impozit de 16% diferentei dintre pretul de vanzare si cel de cumparare, majorat cu 5%, deci castigului. Statul colecteaza insa foarte putini bani din aceste impozite. Cu ajutorul notarilor, de cele mai multe ori, suma de vanzare este inferioara celei de achizitionare, astfel ca vanzatorul nu plateste niciun impozit la stat. De obicei se declara valoarea reala doar in cazul tranzactiilor mari, pentru ca sa se poata recupera prejudiciul daca una dintre parti nu respecta contractul.
Acesta este motivul pentru care, sustine MFP, s-a optat pentru taxarea cu 2% a pretului de vanzare si nu a castigului. In cazul de schimb, renta viagera, dare in plata, adjudecare, contract de intretinere, hotarire judecatoreasca sau donatie, impozitul se aplica valorii proprietatii imobiliare mentionate in act. De asemenea, in cazul imobilelor a caror valoare nu se poate stabili, se ia in calcul valoarea maxima rezultata din expertizele utilizate de camerele notarilor publici, in circumscriptia careia se afla proprietatea imobiliara.
Notarii vor fi scosi din ecuatie la colectarea de impozite pentru stat
Odata cu introducerea impozitului de 2%, notarii nu vor mai percepe impozite pentru stat, contribuabilul fiind cel obligat sa declare, in 15 zile de la data instrainarii bunului, venitul obtinut, Fiscul urmand a-i calcula impozitul. Acesta trebuie platit in termen de 30 de zile de la data primirii deciziei de impunere. In prezent, notarii trebuie sa opreasca la sursa impozitul de 16%. Ei au obligatia sa depuna semestrial la organul fiscal teritorial o declaratie informativa cuprinzand partile contractante, valoarea inscrisa in documentul de transfer, impozitul pe venit retinut si taxele notariale aferente transferului. Impozitul de 1% impus castigului obtinut pe actiunile dobandite pana la 4 iunie 2005 si cele instrainate intr-o perioada mai mare de un an va fi eliminat. Propunerile de modificare a noului Cod fiscal vizeaza introducerea cotei unice de 16% la toate castigurile. In schimb, se introduce valoarea de referinta, definita ca pretul de inchidere al pietei pe care sunt inscrise la cotatie titlurile respective in ultima zi bursiera din anul 2005.
O alta modificare fata de proiectul din noiembrie apare la capitolul taxe si impozite locale, unde masinile cu o capacitate cilindrica intre 2.001 si 3.000 de centimetri cubi nu mai sunt impozitate cu o suma egala, care rezulta din inmultirea fiecarei grupe de 200 cm3 cu 60 de lei noi (600.000 de lei vechi), ci din inmultirea numarului de grupe cu 39 de lei noi (390.000 de lei vechi). In prezent, impozitul pe masini de peste 2.001 cm3 se calculeaza prin inmultirea fiecarei grupe de 500 cm3 cu 9. Cu alte cuvinte, pentru o masina de 2001 cm3 anul acesta vom plati un impozit de 360.000 de lei vechi, iar anul viitor unul de peste 10 ori mai mare, 3.900.000 de lei vechi. Potrivit variantei din noiembrie, ar fi trebuit sa platim si mai mult, minimum 6 milioane pe o masina de peste 2.001 cm3. Proiectul prevede si majorarea impozitelor si taxelor locale pe terenuri si cladiri. Autoritatile locale vor putea sa puna un impozit pe cladiri cuprins intre 0,5 si 2% din valoarea de inventar a cladirii, detinuta numai de o persoana juridica insa. Acum, impozitul este de 0,5-1%. Pentru persoanele fizice se pastreaza actuala cota de 0,1-0,2% din valoarea de inventar a cladirii. Autoritatile locale pot majora anual impozitele si taxele locale cu pana la 50%.
O serie de modificari la Codul fiscal vor viza eliminarea scutirilor de taxe care nu sunt conforme cu directivele-cadru europene, respectiv: scutirea pentru operatiunile finantate din fonduri nerambursabile acordate de organisme internationale sau guverne straine; scutirea de TVA pentru bursele de marfuri. In schimb, vor fi introduse scutiri de TVA pentru livrarile de constructii care nu sunt considerate noi, precum si pentru livrarea de terenuri; scutirea de TVA pentru prestarile de servicii si livrarile de bunuri accesorii acestora efectuate de serviciile publice postale; scutirea de TVA pentru lectiile date cu titlu profesional de cadrele didactice in sprijinul invatamantului scolar sau universitar. Si este aproape sigur ca va scadea TVA la produsele alimentare de baza.