Portul Constanta va incerca sa profite de situatia geo-politica din fosta Iugoslavie, in sensul ca va ataca piata de profil din Serbia, avand in vedere ca prin desprinderea Muntenegrului de Serbia, aceasta din urma tara a ramas fara iesire la mare, a aratat ieri Mircea Marius Banias, directorul general al CN APMC, in cadrul unei conferinte de presa dedicata realizarilor CN Administratia Porturilor Maritime SA Constanta in cursul anului 2006 si proiectelor companiei pentru anul viitor. De asemenea, seful Administratiei Portuare a mai spus ca in anul 2006 Portul Constanta a devenit liderul bazinului Marii Negre in ceea ce privsete operarea containerelor, perspectivele pentru viitor fiind la fel de promitatoare, mai ales in conditiile aderarii tarii noastre la Uniunea Europeana.

Anul 2006 a fost unul bun pentru CN Adimistratia Porturilor Maritime SA Constanta, acest lucru fiind dovedit de rezultatele financiare foarte bune, a declarat directorul general al CN APMC. Astfel, cifra de afaceri estimativa a CN APMC a fost pentru anul 2006 de 170.300.000 lei noi, adica aproape 50 milioane de euro, din care veniturile din exploatare s-au cifrat la cca. 6,7 mil. euro, veniturile financiare la peste 3,5 mil. euro, in timp ce profitul brut al acestei mari companii a statului roman a depasit pragul de 14,5 milioane de euro. Traficul de containere in 2006 a crescut cu 30%, cel de pasageri cu 32%, in timp ce tranzitul a cunoscut o sporire cu 44 de procente, comparativ cu anul 2005, a specificat Banias. Totusi, traficul total in Portul Constanta s-a micsorat cu 7 procente fata de cel inregistrat in cursul anului trecut, motivul acestei diminuari constituindu-l scaderea traficului pe Canalul Dunare-Marea Neagra ca urmare in principal a conditiilor meteorologice nefavorabile ce au caracterizat anumite perioade ale anului 2006. Din punctul de vedere al categoriilor de marfuri la care s-a simtit o scadere a traficului, Banias a amintit minereul de fier si deseurile de fier (scadere cu 4 milioane de tone), cimentul, produsele petroliere, combustibilii, in timp ce la cereale s-a manifestat chiar o crestere a traficului. Aceasta majorare a traficului la cereale se datoreaza, cu precadere, faptului ca Portul Constanta devine din ce in ce mai mult o placa turnanta pentru exporturile de cereale ale tarilor central-europene.

Renault doreste sa construiasca un terminal in port pentru exporturile sale de masini

Pentru anul 2007, la nivelul Administratiei Portului Constanta se afla in pregatire mai multe proiecte de investitii, iar pentru altele, incepute in anii precedenti, este prevazuta finalizarea. Astfel, la proiectul amplu de mediu si infrastructura, pentru anul viitor este prevazuta finalizarea lui prin construirea ultimei componente, respectiv a statiei de epurare ape uzate si de tratare a levigatului. De asemenea, tot in 2007 va fi finalizat si terminalul de barje. Dintre proiectele de mare amploare care vor schimba fata celui mai mare port autohton, directorul general al CN APMC a mentionat prelungirea cu peste 1000 de metri a digului de nord (investitie de 84 mil. euro), construirea podului rutier peste Canalul Dunare-Marea Neagra care va permite realizarea continuitatii rutiere prin incinta platformei portuare intre zona de nord si cea de sud a Portului Constanta, fara a mai fi necesara iesirea autovehiculelor din port pentru a utiliza podul rutier peste canal de pe soseaua Mangalia-Constanta. La randul lor, investitiile private in Portul Constanta sunt de asteptat sa le depaseasca pe cele facute stat. Este vorba despre reextinderea capacitatii de operare a modernului Terminal de Containere din Molul IIS pana la capacitatea totala de 1 milion de TEU pe an, realizarea unor alte capacitati de operare prin construirea Molului IIIS, amenajarea Insulei din Portul Constanta care va fi legata de tarm printr-un pod si, nu in cele din urma, realizarea cunoscutului terminal de gaze lichefiate NPG care va presupune o investitie privata ce ar putea atinge chiar si 600 milioane de euro si care va asigura iesirea tarii noastre din starea de dependenta fata de importurile de gaze rusesti, prin incheierea unui acord de livrari navale de gaze lichefiate din Qatar. Pe langa dezvoltarea mai accentuata a transportului de containere pe Dunare prin atragerea unor companii din Austria, Ungaria si din alte tari central- europene, precum si a incheierii in anul 2007 a unor protocoale de colaborare intre cel mai mare port romanesc si porturile Valencia (Spania) si Aktau (principalul port de la Marea Caspica), CN APMC este decisa sa profite de situatia geo-politica din fosta Iugoslavie. Prin desprinderea Muntenegrului din fosta federatie iugoslava, Serbia a ramas fara iesire la mare, astfel ca Portul Constanta are acum o ocazie unica de a ataca piata shipping-ului din tara vecina si de a-si oferi serviciile de operare a marfurilor derulate in cadrul schimburilor comerciale externe ale Serbiei. In acest sens, CN APMC isi va deschide in cursul anului 2007 o reprezentanta si la Belgrad care va promova oportunitatile oferite de Portul Constanta in capitala sarba, a adaugat Banias. O alta noutate pentru Portul Constanta va fi si terminalul de autovehicule pe care Grupul Dacia Renault intentioneaza sa-l construiasca pe platforma portuara, un obiectiv extrem de necesar in conditiile in care uzina pitesteana a inregistrat o veritabila explozie la exporturile masinilor fabricate in Romania, exporturi care se deruleaza in buna masura si prin Portul Constanta.