Politele RCA nu acopera in totalitate pagubele produse tertilor. Ca sa stea linistiti, soferii ar trebui sa puna cateva milioane de lei deoparte pentru cazuri neprevazute.
Cine crede ca, daca si-a platit polita de asigurare auto obligatorie RCA, poate sta linistit in caz de accident se insala. Si aceasta deoarece, de cele mai multe ori, polita RCA nu acopera in totalitate costurile reparatiilor. Modul in care se acorda despagubirile in aceste cazuri a fost reglementat de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA). Marius Flori, director ASIROM, sucursala Dolj, a explicat: "Cuantumul despagubirilor se stabileste dupa evaluarea masinii si a pagubelor. In evaluare, se porneste de la valoarea de piata a modelului respectiv in momentul producerii accidentului, din care se scade uzura si numarul de kilometri, conform unor reglementari ale CSA. Spre exemplu, daca o Dacia 1310 se vinde acum cu 100 de milioane de lei vechi, dupa ce se face evaluarea ea ar putea ajunge si la zece milioane de lei. Din aceasta valoare se scade valoarea pieselor intacte, ramanand pagubele. De precizat ca, potrivit reglementarilor in vigoare, valoarea scazuta nu poate fi mai mare de 25% din pretul de evaluare. Adica, in cazul dat exemplu, despagubirea s-ar putea ridica la 7,5 milioane de lei".
Tot conform reglementarilor CSA, valoarea de evaluare a unui autoturism care are in spate zece ani de uzura poate scadea cu 63-85% in cazul in care se prezinta intr-o stare de intretinere buna, respectiv satisfacatoare. In cazul in care autoturismul are peste zece ani de folosinta, iar modelul respectiv nu se mai fabrica, pretul de pornire pentru evaluare este specificat in cataloage speciale. Pe baza acestui pret se aplica anumiti indici de evaluare.
Nota de plata a provocat conflicte
Asadar, cam aceasta este procedura prin care platesc despagubirile majoritatea firmelor de asigurari. In consecinta, asiguratul RCA trebuie sa-si puna cateva milioane de lei deoparte daca nu vrea sa aiba probleme in cazul unui accident. Mai rau este ca nota de plata suplimentara pentru reparatia masinii este suportata, de cele mai multe ori, de soferul nevinovat de producerea avariilor. Ulterior, acesta trebuie sa recupereze banii de la vinovat. Nu de putine ori s-a intamplat ca service-urile agreate de firmele de asigurari sa intre in conflicte cu clientii care au vazut notele de plata. "Am avut probleme cu unii posesori de autoturisme, care nu au inteles ca RCA nu acopera toate costurile reparatiei. In unele cazuri am mai lasat de la mine, ce sa mai fac? Trebuie sa li se explice de la inceput oamenilor cum sta treaba", a precizat Alexandru Opran, patron RAI SERVICE, una dintre firmele agreate de firmele de asigurari.
La randul lor, soferii sunt indignati de aceste conditii. "Conditiile cred ca sunt profitabile numai pentru firmele de