TVA pentru marfurile importate din tarile non-UE va fi achitata in vama, incepand de azi, exceptie facand importatorii care vor obtine certificate de amanare de la plata, iar la bunurile importate pentru livrarea in spatiul comunitar vor fi constituite garantii, potrivit unui act normativ emis de Ministerul Finantelor Publice. Acesta reintroduce (prin modificarea Codului fiscal) plata TVA in vama pe o perioada determinata, adica in intervalul 15 aprilie- 31 decembrie 2008, pentru importurile din state extracomunitare (din afara UE).
Obtinerea certificatelor de amanare la plata va fi realizata in conditiile stabilite prin Ordinul Ministrului Finantelor nr. 500, publicat pe 11 aprilie, care prevede procedura de acordare a certificatului de amanare a platii TVA si de eliberare a garantiei pentru importurile de bunuri. Cererile pentru eliberarea certificatelor de amanare a platii in vama a TVA se depun la Autoritatea Nationala a Vamilor insotite de documentele necesare.
De asemenea, garantia pentru importul de bunuri scutite de taxe se constituie la biroul vamal la care s-a depus declaratia vamala de punere in circulatie, in cuantumul care sa acopere TVA care ar fi datorata la punerea in libera circulatie a bunurilor. Conditiile in care este eliberata aceasta garantie sunt prevazute de ordinul mentionat, iar initierea eliberarii garantiei se face pe baza cererii importatorului, depusa la biroul vamal la care s-a depus si declaratia vamala.
Importatorii care nu vor obtine certificate de amanare a platii TVA in vama in perioada mentionata vor inregistra reducerea temporara a lichiditatilor din cauza achitarii taxei in vama. Potrivit Codului fiscal, intrat in vigoare la 1 ianuarie, importatorii nu au mai platit TVA in vama, ci au aplicat taxarea inversa mentionand taxa in acelasi decont ca taxa de plata si cea deductibila. MFP impune aceasta masura pe baza informatiilor furnizate de Autoritatea Nationala de Administrare Fiscala intrucat eliminarea sistemului de plata a TVA in vama pentru importurile din statele non-UE a dus la cresterea evaziunii fiscale. Cu alte cuvinte, aceasta asa-zisa relaxare fiscala a fost exploatata de unii importatori in interes propriu si spre paguba bugetului de stat. Astfel, bugetul a scazut la incasari cu peste 30% fata de nivelul normal.
Au fost cazuri cand bunurile importate au fost declarate la o valoare subevaluata, valoare la care se aplica TVA, dar in magazine au ajuns la preturi de zece ori mai mari. De asemenea, s-a introdus garantarea in vama a TVA, pana la prezentarea dovezii ca bunurile au fost livrate intr-un alt stat-membru UE, pentru ca exista pericolul ca bunurile importate in regim de scutire de TVA, care urmeaza sa fie livrate intr-un stat UE, sa nu ajunga la destinatie ci sa fie plasate in economia subterana. De aceea, garantia se va pastra pana cand firma va face dovada ca marfa a parasit Romania si ca a platit TVA aferenta in tara de destinatie a marfii.
Calin Vesa, seful Directiei Regionale Vamale Cluj, careia ii este arondat si Bihorul, ne-a declarat ca TVA pentru marfurile importate din state non-UE va fi colectata in cele sapte vami de interior pe care le detine DRVC, cea mai aproape de Oradea si de intrarea in tara fiind Vama Oradea. "Nu avem nevoie de personal in plus pentru desfasurarea acestei activitati intrucat nu este vorba decat de bunurile din tari care nu fac parte din UE. O sa avem nevoie de personal in plus, si de altfel ni s-a promis suplimentarea de posturi odata ce DRVC va prelua incasarea accizelor si supraveghegerea antrepozitelor fiscale si a produselor accizabile. Cand aceasta activitate va incepe, vamile de interior vor deveni adevarate administratii financiare", a precizat seful DRVC.
Desi MFP solicitase suplimentarea organigramei ANV cu 2.000 de posturi, se pare ca Executivul nu a acceptat decat 1.000, care vor fi impartite tuturor regionalelor.