Principiul de baza al elaborarii strategiei pentru sectorul transporturi din Romania il reprezinta dezvoltarea infrastructurii si serviciilor de transport ca motor al dezvoltarii economice nationale si regionale, se subliniaza intr-un comunicat al MTCT remis mass-mediei. Obiectivul General pentru perioada 2007-2013 vizeaza asigurarea unei infrastructuri de transport extinse, moderne si durabile, precum si a tuturor celorlalte conditii privind dezvoltarea durabila a economiei si imbunatatirea calitatii vietii, astfel incat volumul activitatii de transport in PIB sa creasca de la 3,6 miliarde de euro, cat este in prezent,
la minimum 7 miliarde de euro pana in 2015.
In privinta obiectivelor specifice, sunt de retinut urmatoarele: modernizarea la standarde europene a 5.701 km din reteaua de drumuri nationale; constructia de autostrazi, aproximativ 1.052 km; variante ocolitoare in lungime de aproximativ 301 km; reabilitarea la clasa E de incarcare a 1.933 de poduri; cresterea lungimii cailor ferate inter-operabile cu 1.200 km; efectuarea pe reteaua feroviara a cel putin 25% din totalul transportului de marfuri si 35% din totalul transportului public de calatori; cresterea traficului de marfuri prin porturile interne si maritime, precum si pe cele doua canale navigabile astfel incat, prin imbunatatirea infrastructurii navale, pana in 2015, traficul de marfuri sa se majoreze cu 3,79 milioane de tone prin cai si canale navigabile si cu 39,47 milioane de tone prin porturile maritime, fata de traficul din 2004; modernizarea echipamentelor si facilitatilor aeroportuare in cele patru aeroporturi de interes national, pentru a permite cresterea traficului de calatori la 11,3 milioane de calatori/an in 2015. MTCT precizeaza ca Programele Operationale sunt documente aprobate de Comisia Europeana pentru realizarea acelor prioritati sectoriale si/sau regionale din Planul National de Dezvoltare care sunt aprobate spre finantare prin Cadrul National Strategic de Referinta. Cadrul National Strategic de Referinta contine contributia din instrumentele fonduri structurale si celelalte resurse financiare pentru realizarea prioritatilor si masurilor continute in Planul National de Dezvoltare. In vederea indeplinirii obiectivelor stabilite, s-au constituit Autoritatea de Management, organism public care asigura gestionarea asistentei financiare din instrumentele structurale, Autoritatea de Plata, care reprezinta organismul care elaboreaza si inainteaza cererile de plata si primeste de la Comisia Europeana sumele aferente Fondurilor Structurale si Fondului de Coeziune, Organismele Intermediare reprezinta institutiile desemnate de Autoritatile de Management care implementeaza operatiunile din Programele Operationale. Autoritatile de Management si/ sau Autoritatile de Plata raman responsabile pentru indeplinirea corespunzatoare a atributiilor delegate, precum si a operatiunilor finantate prin instrumentele structurale.
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului este Autoritatea de Management pentru Programul Operational Sectorial de Transport, avand responsabilitatea managementului, implementarii si gestionarii asistentei financiare alocate acestui program prin Fondurile Stucturale si Fondul de Coeziune.