Zarul Financiar il citeaza pe Patrice Lespagnol, seful Carrefour Romania, care anunta noul pariu: magazine mici, aproape de consumatorii care "inca cer scaderi de preturi". Puteti citi in continuare planurile Carrefour pentru Romania.

Cine este Patrice Lespagnol

• Are 52 de ani si este francez de origine.
• A absolvit Facultatea de Tehnici Comerciale a Universitatii Creteil (Franta).
• A intrat in grupul Carrefour in 1980.
• Este la prima experienta pe piata romaneasca si al treilea director al Carrefour Romania.
• A fost numit CEO al companiei in primavara lui 2008, in plina expansiune a Carrefour pe piata locala.
• A venit in Bucuresti dupa ce a condus timp de 3 ani divizia de hipermarketuri a Carrefour Spania.
• In primul an de mandat, Lespagnol a avut de gestionat cel mai mare buget anual de expansiune al Carrefour in Romania: 11 deschideri de hipermarketuri (investitii estimate la peste 150 mil. euro).

Expansiune in pasi mai mici

Seful Carrefour Romania anunta ofensiva retailerului pe piata supermarketurilor din Capitala, cu planuri pentru 10 unitati noi in 2010. Compania isi reduce insa expansiunea lantului de hipermarketuri la o singura deschidere in 2010.
"Oportunitatile de crestere a numarului de hipermarketuri sunt limitate, pentru ca nu intentionam sa intram in localitati mai mici de 100.000 de locuitori", explica Patrice Lespagnol, CEO-ul subsidiarei locale a Carrefour.
Patrice Lespagnol, unul dintre cei mai discreti manageri din retail, si-a inceput in forta mandatul la conducerea Carrefour Romania, al treilea mare retailer de pe piata: in 2008 a gestionat cel mai mare buget anual de expansiune al companiei la nivel local si a rebranduit reteaua de supermarketuri Artima in Carrefour Express. La doi ani de la venirea in Romania, in primul sau interviu acordat presei, pe o piata care si-a pierdut stralucirea, managerul francez explica schimbarile din strategia de expansiune a companiei la nivel local si anunta un al doilea rebranding al fostelor magazine Artima.
"In comert trebuie sa-ti ajustezi intotdeauna planurile de investitii in functie de concurenta si de consum. Viteza cu care s-au extins competitorii nostri si criza economica sunt cele care ne-au franat expansiunea retelei de hipermarketuri la nivel local", afirma Lespagnol. In patru ani, intre 2005 si 2008, numarul de hipermarketuri in Romania a explodat, pentru ca pe piata si-au facut intrarea retailerii germani Kaufland si Real, iar Carrefour a apasat pedala de acceleratie: de la 5 unitati la finele lui 2004, lanturile de profil au ajuns sa acopere aproape 100 de locatii la sfarsitul anului 2008. "Nu cred ca s-a inregistrat un astfel de ritm de expansiune in comertul din Romania. Cand totul merge bine, este convenabil sa te extinzi accelerat". In 2007, Carrefour avea pe hartie planuri de expansiune a retelei de hipermarketuri in Romania cu 7 magazine noi pe an, pana la 40 de unitati la finele lui 2012.
Expansiunea a franat insa brusc anul trecut, cand au fost inaugurate doua hipermarketuri Carrefour, in Bucuresti si in Oradea. In criza, doar Kaufland a mizat pe o expansiune la nivel local peste media pietei, datorita unei politici flexibile de extindere: retailerul dezvolta un format de hipermarketuri de dimensiuni mici, intre 2.500 - 4.000 de metri patrati, cu care intra in special in orase mici, cu mai putin de 50.000 de locuitori.

Orasele mari devin saturate

Lespagnol spune ca cei doi ani de criza vor face trecerea la o etapa de expansiune temperata a hipermarketurilor in marile orase. "Hipermarketurile sunt deja o piata matura in unele orase mari, astfel incat expansiunea retelei noastre de hipermarketuri va fi complementara eforturilor de crestere organica. Magazinele mai vechi genereaza acum 90-95% din businessul nostru local pe segmentul de profil", afirma directorul Carrefour. Compania va deschide in acest an un singur hipermarket, la Drobeta-Turnu Severin, intr-un parc de retail programat initial pentru 2009.
Seful Carrefour spune ca sunt in lucru si alte proiecte noi, mentionand de locatia contractata la Deva anterior crizei, si precizeaza ca in luna mai Carrefour deschide un hipermarket in Bucuresti (Chilia Veche, Drumul Taberei).

Vor ramane lideri de vanzari pe hipermarketuri?

"Vom fi lideri de vanzari pe piata hipermarketurilor. Cred ca toti concurentii nostri directi vor fi, ca si noi, foarte selectivi in alegerea locatiilor pentru expansiune, in conditiile in care deja exista orase cu un numar prea mare de hipermarketuri operationale".
Vede oportunitati mai mari pe supermarketuri
Seful celui mai mare operator de hipermarketuri de pe piata vede un potential mai mare de dezvoltare pentru Carrefour pe segmentul supermarketurilor si mai spune ca jocurile sunt deja facute pe piata discounterelor pentru a lua in calcul intrarea in lupta pe termen scurt.
"Vom avea in jur de 10 deschideri de supermarketuri Carrefour Market in Capitala", afirma Lespagnol. Retailerul va duce reteaua de supermarketuri in spatii inchiriate in Bucuresti. Fiecare magazin va avea o suprafata de vanzare de 600-800 de metri patrati si circa 10.000 de produse listate, dintre care peste 1.000 de articole marca proprie Carrefour, cu acelasi pret ca si in hipermarketurile retelei. Un Carrefour Market din Bucuresti a fost deja deschis in piata Gorjului din cartierul Militari. Lespagnol a anuntat si planuri pentru un nou rebranding, dupa ce anul trecut compania finaliza transformarea supermarketurilor Artima in Carrefour Express.
Preluarea Artima, in 2007, a marcat intrarea Carrefour pe piata supermarketurilor din Romania. "Treptat, vom transforma magazinele Carrefour Express in Carrefour Market. La nivel international, acesta este brandul principal cu care operam pe segmentul supermarketurilor".

Nu vede o revenire a consumului acum

In 2009, primul an in care s-a lovit de scaderi in consum in Romania, retailerul francez a raportat prima scadere anuala de vanzari, de 4,6%, insa afacerile in lei au ramas pe crestere datorita expansiunii cu doua hipermarketuri si 6 supermarketuri. Carrefour a avut anul trecut afaceri de circa 1,14 mld. euro la nivel local, din care aproximativ 100-120 mil. euro pe segmentul supermarketurilor.
"Toti jucatorii din retail au fost afectati de criza economica globala in 2009. Nu am remarcat diferente semnificative la nivelul impactului crizei pe cele doua segmente pe care activam, hipermarketuri si supermarketuri", sustine Lespagnol.
"Anul trecut am reactionat la efectele crizei intr-un mod pozitiv si nu in defensiva, cautand metode de a atrage un numar mai mare de clienti. Am mizat pe promotii agresive, pe marcile proprii care sunt, in medie, cu 20% mai ieftine decat brandurile consacrate pe piata, si pe imbunatatirea serviciilor pentru clienti". Cum vede retailul in 2010?
"Si 2010 este un an dificil. Nu cred ca vom vedea o redresare a consumului mai devreme de 2011, pentru ca efectele crizei economice la nivel global nu vor disparea pe termen scurt. In acest context, vom miza in continuare pe promotii agresive. Clientii inca cer scaderi de preturi", afirma managerul francez.
Carrefour Romania a revenit pe crestere in primul trimestru din 2010, potrivit raportului grupului francez publicat recent.
Compania a raportat un avans al vanzarilor in lei de 3,6% in T1 fata de primele trei luni din 2009, dupa un declin de circa 2% in T4 de anul trecut. In acelasi timp, retailerul si-a redus de cinci ori ritmul de scadere a vanzarilor in termeni comparabili (in magazinele mai vechi de un an), pana la 2,3%.
"Cresterea din primul trimestru se datoreaza expansiunii celor doua retele la nivel local si politicilor noastre comerciale, care se axeaza pe promotii agresive. Nu am resimtit pana acum semnale de redresare a pietei", a conchis el.

Perspectivele lanturilor de hipermarketuri in urmatorii ani

Lespagnol: "Cred ca toti concurentii nostri directi vor fi, ca si noi, foarte selectivi in alegerea locatiilor pentru expansiune, in conditiile in care deja exista orase cu un numar prea mare de hipermarketuri operationale. Primul hipermarket inchis de Carrefour Romania: Am inchis hipermarketul din Armonia Braila la decizia dezvoltatorului, pentru ca, initial, era prevazut un centru comercial cu 80 de magazine, dar la un moment dat ajunsesem sa operam doar cu 19 magazine in galeria comerciala".
Dinamica hipermarketurilor anterior crizei
Lespagnol: "La finele lui 2004 erau 5 magazine operationale, iar 4 ani mai tarziu hipermarketurile au ajuns in 100 de locatii in total. Nu cred ca s-a inregistrat un astfel de ritm de expansiune in comertul din Romania.

Redresarea comertului alimentar

Lespagnol: "Nu cred ca vom vedea o redresare a consumului mai devreme de 2011, pentru ca efectele crizei economice la nivel global nu vor disparea pe termen scurt".
Strategia comerciala a Carrefour in 2010
Lespagnol: "In contextul actual, vom miza in continuare pe promotii agresive. Clientii inca cer scaderi de preturi".

Carrefour face jocurile pe piata de hipermarketuri

Carrefour este cel mai mare retailer alimentar din Europa, cu vanzari de 86 mld. euro in 2009. Romania este a patra mare piata din cele 7 acoperite de Carrefour in Europa (excluzand Franta), dupa cifra de afaceri.