Soarta zecilor de societati care ar urma sa-si schimbe administratorul prin trecerea de la Ministerul Economiei la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului nu a fost clarificata. Ministerul Justitiei si premierul Tariceanu continua polemicile pe marginea oportunitatii transferului.
Ministerul Justitiei nu a avizat proiectul de Ordonanta de Urgenta a Guvernului privind reorganizarea Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului prin comasarea prin absorbtie cu Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie. Ministerul Justitiei apreciaza ca prevederile OUG si motivele invocate in Nota de fundamentare nu justifica urgenta adoptarii unei astfel de ordonante si nu conduc la atingerea obiectivului declarat, acela de reglementare a unei singure autoritati care sa exercite atributiile de privatizare, se arata intr-un comunicat de presa al ministerului. Astfel, in ceea ce priveste o serie de companii sau societati comerciale care acum sunt in portofoliul Ministerului Economiei si Comertului si sunt incluse in Programul de iarna, trecerea acestora in portofoliul AVAS este amanata pana la incheierea Programului de iarna, ceea ce arata ca urgenta masurilor propuse nu se justifica sub acest aspect.
In acest moment, cadrul legal stabileste ca fiecare autoritate publica, fie ea centrala sau locala, avand in portofoliu administrarea participatiilor statului la societati si companii nationale, precum si la orice societati comerciale indeplineste atributii de institutie publica implicata in privatizare. In aceste conditii, comasarea AVAS cu OPSPI nu are cum sa duca la stabilirea unei autoritati unice care sa exercite atributii de privatizare. In plus, datorita obiectului de activitate in domeniul economic si industrial al acestor companii si societati, cu privire la activitatea si conduita lor se preconizeaza sa existe doua autoritati publice care sa exercite puterea publica: MEC sa elaboreze in continuare strategii si programe industriale, energetice etc., limitandu-si competenta in domeniul industrial si energetic si, de asemenea, raspunderea, iar AVAS sa duca la indeplinire strategii si programe industriale, atributii pe care nu le are in competenta data de lege. "O astfel de situatie duce la imposibilitatea de a mai stabili in cazul unor fenomene economice negative cine poarta responsabilitatea, iar 'guvernarea' tuturor companiilor si societatilor prevazute nu poate fi adusa la indeplinire decat intr-un mod netransparent", se mai arata in comunicatul Ministerului Justitiei.
Contraatacul lui Tariceanu
Reactia primului-ministru Calin Popescu Tariceanu nu s-a lasat asteptata. Potrivit NewsIn, premierul a declarat ieri ca Ministerul Justitiei nu a dat aviz negativ ordonantei OPSPI, ci doar niste observatii, precizand ca MJ nu se poate pronunta asupra deciziei, ci doar asupra unui aspect juridic. "Ministerul Justitiei nu a dat aviz negativ, ci a facut doar niste observatii. El nu se poate pronunta asupra deciziei, ci poate da doar un aviz juridic. Acesta trebuie sa vina in termen de cinci zile, iar daca nu se obtine acest aviz atunci se considera aprobare tacita. Nu este nevoie de aviz de legalitate la o decizie politica", a precizat Tariceanu. Ordonanta de urgenta pentru trecerea OPSPI la AVAS contine 41 de companii nationale si societati comerciale, unele dintre ele fiind cele mai importante si mai atractive active din proprietatea statului, precum Petrom si Romgaz.