Clientii bancilor afla ca nu pot accesa credite deoarece figureaza pe lista rau-platnicilor din cauza unor datorii infime, de care nu stiau. În multe cazuri, debitele provin din dobânzi si taxe de administrare a contului, care sunt accesate ca si credit atunci când clientul nu are suficienti bani în cont pentru plata lor. Mii de clienti ai bancilor s-au trezit de-a lungul timpului restantieri fara sa stie la institutiile de credit la care au apelat, desi credeau ca si-au platit datoriile si si-au lichidat conturile. Ei au aflat de restante în momentul în care au vrut sa contracteze noi credite. Din cauza ca figureaza în baza de date a Biroului de Credite (BC), acestia nu mai pot lua împrumuturi. Au fost si cazuri în care problemele au aparut din cauza a 10.000 de lei vechi, pentru ca în prezent bancile raporteaza catre BC orice fel de restanta, indiferent de marimea sumelor. „Lucruri de acest gen se pot întâmpla în doua situatii: fie soldul provine de la comisionul de administrare a contului, fie de la dobânda, când nu sunt suficienti bani în cont. De aici apar minusurile. Ambele situatii se întâmpla când cardul nu a fost predat. Am înteles ca se discuta o suma minima de la care se fac raportarile catre Biroul de Credite“, a explicat reprezentantul unei institutii bancare din Craiova. „În momentul în care se preda cardul, noi lichidam si contul. Daca exista restante, nu putem lichida contul. Probabil se întâmpla la cei care nu predau cardul, crezând ca au lichidat orice problema cu banca. Altfel, este imposibil“, a precizat, la rândul sau, Silviu Cârstea, purtator de cuvânt al BRD, Sucursala Dolj. Erori în sistemele bancilorBC trebuie sa primeasca de la banci numai restantele mai mari de 30 de zile, însa în practica s-au comis erori din cauza numarului mare de cazuri din bazele de date, trimitând mii de restantieri cu întârzieri de câteva zile sau sume foarte mici. Bancile au operat modificari în sistemele informatice si clientii nu au fost înstiintati, astfel încât situatia lor a fost gresit raportata BC. Conform estimarilor din piata, 4-6% din restantieri sunt trecuti la rau-platnici în mod eronat. Reabilitarea situatiei persoanei în cauza necesita un drum în plus la banca si plata restantei. Aceasta, din cauza încurcaturilor produse în baza de date a institutiei de credit, dar si a lipsei de comunicare între client si banca. „Am avut card deschis la o banca, despre care nu stiam ca trebuie închis la o anumita data. Când am încercat sa iau credit m-am trezit cu o datorie de patru lei si astfel banca nu mi-a putut pune la dispozitie banii de care aveam nevoie. Chiar si dupa plata celor patru lei figuram cu restante, desi aveam chitanta“, a spus Simona S., din Craiova, care a probat pe propria piele faptul ca a fost raportata din greseala catre BC. În aceste conditii, solutia la îndemâna îi revine tot clientului, sub forma unui extras de cont preventiv. „Este vorba de comunicarea între banca si clienti. Solutia este ca, atunci când cineva crede ca si-a lichidat contul, sa ceara totusi un extras de cont pentru a fi sigur“, a afirmat Gheorghe Gherghinescu, directorul BNR, Sucursala Dolj. Vestea buna pentru clienti este aceea ca în curând bancile ar putea da împrumuturi si celor care înregistreaza restante minore. Desi „rau-platnicii“ sunt mentinuti în baza de date a BC timp de cinci ani, bancile nu sunt obligate sa nu acorde împrumuturi acestora, statisticile fiind pur consultative. Având în vedere goana dupa clienti, am putea asista la creditarea celor cu restante nesemnificative mai mari de 30 de zile. Pe de alta parte, se doreste limitarea la minimum 500.000 de lei vechi a datoriilor pentru raportarea unui debit restant.