Eforie Nord si Eforie Sud se confrunta, asa cum arata cotidianul nostru si saptamana trecuta, cu probleme extrem de grave in ceea ce priveste malurile si falezele, care au intrat intr-un avansat proces de eroziune. Totodata, desi problemele sunt extrem de vechi, autoritatile centrale nu par a fi sensibilizate de demersurile Primariei Eforie, care doreste reabilitarea statiunilor cu atat mai mult cu cat "vor sau nu vor unii, statiunea Eforie este cea mai veche si merita sa fie tratata cu mai mult respect", precizeaza primarul Ioan Ovidiu Brailoiu. Acesta a mai declarat, intr-un interviu acordat cotidianului nostru, ca desi a depus zeci de solicitari si sesizari catre Prefectura si autoritatile centrale care ar putea ajuta Eforie sa iasa din impasul unor cheltuieli de reabilitare pe care nu si le permite, pana in ziua de azi nu a primit nici un raspuns. Situatia este similara cu cea a anilor 1939, atunci cand primarul localitatii Carmen Silva (actuala Eforie) se izbea de aceeasi indiferenta a statului sau poate - desi greu de crezut - de neputinta materiala. Insa, pentru a afla mai exact care este starea falezelor din Eforie, am stat de vorba cu primarul Brailoiu, care a apreciat ca "in acest ritm, daca nu se intervine urgent, Eforie nu va mai exista ca si statiune".

Reporter: Domnule primar, cat de grava este situatia falezelor? Ce se va intampla daca nu se intervine?
Ioan Ovidiu Brailoiu: Situatia este foarte grava cu cat ea persista de ani de zile si orice zi de intarziere nu face decat sa mareasca toate costurile si sa complice solutia tehnica necesara reabilitarii, opririi eroziunii. In final, lipsa unei interventii va conduce la disparitia Eforiei ca statiune. Si, fie ca vrea sau nu cineva, Eforie este prima statiune a litoralului romanesc. Aici au fost montate pentru prima data, in 1900, corturi pe plaja, pentru turisti, pentru vizitatori, apoi a fost infiintat sanatoriul. De aceea, cred eu, ar trebui sa i se acorde mai multa atentie.
Rep.: Falezele sunt in continua degradare, se prabusesc bucati de pamant din ele peste plaja, peste portiunile de promenada. Cand s-a intervenit ultima data pentru remedierea problemelor si ce suprafata este afectata mai exact?
I.O.B.: Interventii au fost facute in anii '60, iar pana in 1989 au existat lucrari de intretinere a drenurilor. Apoi, in decursul anilor 2000-2004, eroziunea s-a accentuat, au existat alunecari ale malurilor, fiind afectate caile de acces catre plaja si trotuarele. A fost afectata in special statiunea Eforie Sud, pe o portiune de 2 kilometri, intre zona Capul Turcului si strada dr. Climescu. La Eforie Nord este vorba de o suprafata de faleza care are aproximativ tot 2 kilometri si care se degradeaza pe zi ce trece. A fosta afectata zona dintre Acapulco si Belona, unde s-au inregistrat alunecari inca din anul 2004.

Piata de cazare din Eforie Sud nu este complet saturata

Rep.: Primaria Eforie de ce nu a intervenit? Cine ar trebui sa se ocupe de aceasta problema?
I.O.B.: Problema nu este chiar atat de simpla, in sensul ca, desi am vrea sa intervenim noi, pentru binele localitatii, din pacate, nu avem atatia bani. Bugetul orasului Eforie nu poate suporta o asemenea cheltuiala. De exemplu, la un moment dat, adica acum cativa ani, stoparea eroziunii a fost estimata - ca lucrare - la suma de 6 milioane de euro. Din discutii cu tehnicieni s-a concluzionat insa ca exista si solutii mai ieftine, care ar costa 3-4 milioane de euro, si care ar putea opri degradarea, iar intr-un an-doi ar inceta si eroziunea. Ar mai exista si o a treia varianta: in anumite zone sa se poata vinde suprafete de teren, cu conditia ca cei care cumpara sa faca si lucrarile de reabilitare. Sa existe un fel de parteneriat public cu cei care fac agrement, turism, mai ales ca, potrivit specialistilor in domeniu, Eforie Sud mai poate atrage turisti. Mai exact, piata de cazare nu este saturata, ea mai poate fi dezvoltata, dar conditia esentiala este consolidarea falezei.
Rep.: Spuneti ca Eforie Sud ar putea sa-si sporeasca numarul spatiilor de cazare. Care ar fi turistii interesati sa vina intr-un numar mare, pe viitor, aici?
I.O.B.: Este simplu. Eforie Sud este are o zona de faleza inalta, ar putea fi transformat acest aspect intr-un punct de atractie, cu conditia, repet, de consolidare. Apoi, avem un atu inca neexploatat, din pacate, si care se numeste Sanatoriul. Asta ca sa nu mai spun ca avem renumitele Bai Reci, excelente pentru turismul balnear, dar total ignorate de Ministerul Sanatatii. Baile Reci au fost lasate in paragina, desi ar atrage o multime de turisti. De-abia de anul acesta exista cateva incercari timide de repunere in functiune. Asta dupa doi ani de cand tot transmitem noi Ministerului Sanatatii adrese si cand, in sfarsit, ni s-a raspuns sa ne adresam reprezentantilor ministerului in plan local, adica directorului Efosan.
Rep.: Si s-a urnit ceva?
I.O.B.: Da, este chiar imbucurator ca directorul Efosan a inteles ca Baile Reci sunt o sursa importanta de venit, iar Primaria Eforie ii acorda tot sprijinul pentru reabilitarea Bailor Reci, care au fost ignorate de fosta administratie locala, dar si de administratia centrala de 10 ani de zile. De exemplu, doar intr-o singura zi, de cand am inceput sa colaboram pentru reabilitarea Bailor Reci, am adunat din respectivul perimetru 25 de basculante de gunoaie. Va dati seama, asadar, ce jaf era acolo.

Fostul ministru Gheorghe Dobre, total dezinteresat de soarta falezelor din Eforie

Rep.: Revenind la problema delicata a falezelor, ati solicitat ajutorul autoritatilor centrale. Ce vi s-a raspuns?
I.O.B.: Am transmis zeci de solicitari pentru a ni se aloca fonduri, insa de fiecare data ni s-a raspuns ca nu sunt bani si ca trebuie sa realizam un proiect. Or, Eforie nu are miliarde de lei sa cheltuiasca pe un proiect care risca ca nu fie aprobat. Acum suntem insa pe cale sa definitivam un proiect pe care il vom depune la Ministerul Mediului in aceasta sesiune de finantare. Proiectul vizeaza reabilitarea falezelor din Eforie Sud. Stim ca toata lumea face proiecte, iar finantarea ajunge sa aiba si culoare politica, dar tinand cont ca Guvernul si-a propus sa sustina toate primariile, indiferent de culoarea politica, speram sa se ia o decizie rationala. Asta pentru ca, din punctul meu de vedere, intre interesul local si finantari s-a interpus interesul politic. Tocmai pentru a evita ca deciziile sa se ia politic, am insotit toate memoriile noastre de planse fotografice. Anul trecut, de exemplu, am insistat ca ministrul Lucrarilor Publice, Lazlo Borbely, sa vina si sa vada la fata locului despre ce este vorba, iar dansul, ca specialist, a evaluat corect situatia. Cel putin la fata locului. Probabil ca acum, dupa ce va vedea ca am revenit cu solicitarea - caci noi facem solicitari catre toate autoritatile in masura sa intervina - speram sa ne ajute. Asta mai ales ca s-a schimbat conducerea Ministerului Transporturilor.
Rep.: De ce spuneti lucrul acesta?
I.O.B.: Pentru ca atunci cand era Gheorghe Dobre ministru, acesta s-a aratat total dezinteresat cand a venit la fata locului. Se intampla prin 2004 si, desi m-am agitat sa ii explic despre ce e vorba, nu i-am putut atrage atentia. Avand in vedere insa ca s-a schimbat conducerea ministerului, si se vede ca au inceput sa se miste lucrurile, sa se dezmorteasca lucrarile, speram ca si orasului nostru sa i se acorde atentie. Asta mai ales ca, din statisticile ultimilor trei ani, reiese ca dupa Mamaia, a doua statiune ca destinatie turistica este Eforie.
Rep.: Ati aminitit de fostul ministru Dobre. Dar, daca stam si ne gandim bine, unul dintre investitorii din turism in Eforie, este George Copos. In perioada in care a fost vicepremier al actualului Guvern a ajutat George Copos statiunea in vreun fel?
I.O.B.: Cat timp a fost vicepremier, nu pot spune ca ne-a ajutat. Am discutat destul de mult cu George Copos, dar probabil ca daca ar fi intervenit pentru Eforie, s-ar fi zis ca are interes aici pentru ca detine unitati hoteliere tocmai in Eforie. Acum insa, ca nu mai este vicepremier, speram sa ne sustina, intrucat este un investitor important din Eforie, iar Primaria Eforie la-a ajutat, i-a ajutat grupul de firme sa-si extinda afacerea aici.
Rep.: Primaria Eforie l-a ajutat doar pe Copos sa-si dezvolte afacerile?
I.O.B.: Ei, bineinteles ca nu. Primaria incurajeaza toti investitorii care sunt in stare sa faca aici ceva de anvergura lui Copos.