In cursul zilei de ieri, 7 februarie a.c., la sediul Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorului (OJPC) Constanta a avut loc o noua sedinta de consiliere la care au luat parte agentii economici ce au ca principala activitate comercializarea de automobile, dar si asigurarea de service. Aceasta reuniune a fost organizata pentru aducerea la cunostinta a Legii 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor.

Dupa cum au precizat si inspectorii OJPC Constanta, acest subiect este delicat, insa toti comerciantii trebuie sa respecte legea. Lista neagra din cadrul Legii 363/2007, intocmita pentru a garanta faptul ca este clar pentru comercianti si clienti ce anume este interzis, cuprinde: publicitatea capcana- practica de a convinge consumatorul sa cumpere de la o anumita societate facand publicitate unui produs la un pret foarte scazut, pentru care nu exista un stoc corespunzator, false oferte "gratuite", crearea unei impresii false asupra unor oferte prin descrierea produselor ca fiind "gratuite" sau "bonus", "fara taxe" sau in termeni similari, in cazul in care consumatorul trebuie sa plateasca orice alta suma in afara de costurile pe care le implica ridicarea sau plata livrarii articolului. Tot pe lista neagra mai sunt specificate: indemnurile directe adresate copiilor de a cumpara anumite produse sau de a-si convinge parintii sa le cumpere, afirmatiile false cu privire la proprietatile curative ale produselor, castigarea de premii; practica de a crea consumatorilor falsa impresie ca au castigat un premiu in conditiile in care nu exista nici un premiu sau actiunea pe care trebuie sa o intreprinda pentru a castiga premiul este conditionata de plata unei sume de bani sau suportarea unui cost, sistemele piramidale, reportajele publicitare.

Contestatia operatorului economic nu suspenda amenda

De asemenea, vor fi amendate ofertele limitate, mai precis: declaratia falsa conform careia un produs va fi disponibil doar pentru un interval de timp limitat, pentru a-i priva pe consumatori de posibilitatea de a face o alegere in cunostinta de cauza. In ceea ce priveste vanzarea nesolicitata, lista neagra prevede: comerciantul solicita plata pe loc sau plata ulterioara pentru produsele pe care le furnizeaza, dar pe care consumatorul nu le-a solicitat sau solicita rambursarea sau pastrarea lor. Ultimul punct de pe aceasta lista prevede garantiile valabile in intreaga Europa: creeaza falsa impresie ca serviciul post-vanzare furnizat pentru un produs este disponibil intr-un stat membru altul decat cel in care este vandut produsul. Un alt element de noutate este faptul ca depunerea unei contestatii in instanta de catre operatorul economic nu duce la suspendarea masurii decise de catre ANCP, respectiv IRPC-uri.