Intrarea in productie a hibridului plug-in Kia Ray nu este certa in prezent, dar amploarea proiectului demonstreaza ca nu este doar o macheta din lut. Majoritatea constructorilor importanti de automobile dezvolta noi tehnologii si adopta programe prin care urmaresc reducerea impactului negativ asupra mediului inconjurator. Kia a dezvoltat un proiect care imbina forma cu functia, rezultatul fiind un ingenios sedan cu patru locuri intitulat Ray. Acesta are la baza platforma tehnica a versiunii Forte si este construit din materiale reciclate si foarte usoare. Sedan-ul este afirmarea pozitiei constructorului corean asupra vehiculelor hidrid, mai exact a celor "plug-in". Modelul a fost conceput la centrul de design din Irvine, California. Dintre vehiculele create la acest centru amintim modelul Soul, comercializat si in Romania. EcoDynamics, subdivizie a Kia Motors, are sarcina sa dezvolte tehnologii menite sa "lungeasca" viata combustibililor si sa protejeze planeta prin reducerea noxelor.

Nivel al tehnologiei ridicat

Caroseria are o structura monovolum, alungita si foarte joasa, acest ultim aspect fiind important pentru imbunatatirea coeficientului aerodinamic (0,25). Tot in acest scop a fost lungita "coada" masinii, podeaua a fost dublata la exterior de un panou plan ce permite curentilor de aer sa "alunece" pe sub masina, iar rotile au primit un design special si pneuri cu banda de rulare ingusta. Portierele se deschid in sensuri opuse. Plafonul este, de fapt, un parbriz prelungit pana in dreptul ocupantilor din spate si este construit dintr-o singura bucata de sticla. Pe plafon sunt instalate celule solare, iar in momentele in care vehiculul este parcat, acestea alimenteaza un ventilator ce pastreaza o atmosfera "racoroasa" in habitaclu, limitand in acest fel utilizarea aerului conditionat si, implicit, a consumului excesiv de combustibil sau a acumulatorilor. Aceste mici detalii conteaza mult in ecuatia finala. Asadar nu este de mirare ca nuanta alba a interiorului nu a fost aleasa la intamplare, ci tot pentru a reflecta razele soarelui. Chiar si difuzoarele ce compun sistemul audio functioneaza cu numai jumatate din curentul necesar unor difuzoare obisnuite, de aceeasi putere. Nivelul tehnologiei este ridicat pana si in ce priveste farurile, acestea retragandu-se cativa centimetri atunci cand situatia o cere, pentru o racire mai buna a motorului termic.

Vehicul propulsat de doua motoare







Ray este propulsat de doua motoare: unul de 1,4 l pe benzina, construit in intregime din aluminiu, si unul electric ce dezvolta 106 CP, ambele cuplate la o transmisie cu variatie continua. Prin utilizarea injectiei directe, a fost posibila "extragerea" a 153 CP din motorul termic de 1,4 l. Puterea este transmisa rotilor fata de motorul termic, de cel electric, sau de amandoua atunci cand situatia o impune. Conceptul Ray este construit avand in minte incarcarea acumulatorilor de la prizele obisnuite, o incarcare completa oferind o autonomie de aproximativ 80 km. Motorul pe benzina are rolul de a incarca acumulatorii dupa depasirea acestui numar de kilometri si de a inlatura grijile pasagerilor legate de o eventuala pana de curent spre exemplu, in mijlocul unei intersectii aglomerate. De asemenea, agregatul termic ofera o fluenta sporita in conducere in momentele in care acumulatorii sunt aproape descarcati.