O firma italiana contractata de Ministerul Transporturilor a propus modernizarea liniei electrice de cale ferata care deserveste ruta Craiova - Calafat. Problema este ca pe respectivul traseu circula numai locomotive diesel.

Un contract de asistenta tehnica in valoare de 22 de milioane de euro, dat de Ministerul Transporturilor unui consortiu condus de firma italiana Italferr SpA, pune pe jar autoritatile din Romania. Obiectivul principal al contractului este pregatirea pentru finantarea din fonduri de coeziune a lucrarilor pe sectiunile Brasov -
Sighisoara, Sighisoara - Coslariu si Coslariu - Simeria, informeaza Ministerul Transporturilor (MT), dar pe langa acestea mai era prevazuta realizarea unor studii de fezabilitate pentru liniile de cale ferata Craiova - Calafat si Predeal - Brasov. Despre studiul de fezabilitate pe ruta feroviara Craiova - Calafat, ziarul Gandul a scris ieri ca proiectantul Italferr ar fi facut o greseala depistata de oficialii Uniunii Europene de la Bruxelles. Firma italiana ar fi propus o solutie de "inlocuire a liniei de contact care asigura alimentarea cu energie electrica a locomotivelor", respectiv "inlocuirea liniilor de contact si reabilitarea substatiilor de tractiune", pentru linia ferata Craiova - Calafat, lunga de 107 kilometri. Numai ca respectiva linie... nu este electrificata. Pe viitor, se vrea modernizarea caii ferate Craiova - Calafat, ca parte a coridorului IV paneuropean, care ar face legatura cu podul peste Dunare, ce va fi ridicat la Calafat - Vidin. Actuala conducere a Ministerului Transporturilor nu precizeaza cum a fost posibil ca un studiu sa prevada modernizarea liniei electrice daca aceasta nu exista, ci arunca problema in ograda fostului ministru.

Berceanu da vina pe predecesorul lui

Ministrul transporturilor, Radu Berceanu, a declarat ieri pentru GdS ca, "daca dorim sa aflam cum a fost posibil sa se intample asa ceva, trebuie sa-i intrebati pe cei care au facut aceste lucruri. (...) Pe vremea domnului Orban". Berceanu a lasat sa se inteleaga faptul ca eroarea nu a fost descoperita la Bruxelles, ci tot la ministerul pe care il conduce. Ministrul transporturilor sustine ca in urma cu doua saptamani a avut o intalnire de cateva ore la minister cu italienii de la Italferr, la care a participat si un oficial UE (la care raporteaza Directia Generala pentru Relatii Financiare Externe din cadrul MT, care s-a ocupat de studiul de fezabilitate eronat, dupa ce l-a intocmit firma de specialitate).
"In primul rand, Italferr trebuie sa refaca niste lucruri si o sa punem la punct problema", a declarat Berceanu. El a mentionat ca nu va rezilia contractul cu italienii, pe motiv ca va dura prea mult in instanta si se va bloca proiectul mult timp. Ministrul a explicat si ca Italferr a intarziat foarte mult proiectul pentru care a fost platit partial. "Aceasta, sa-i zicem, greseala se va remedia. Pana la urma, respectiva linie va trebui electrificata, numai ca in activitatea Italferr au intervenit foarte multe nereguli. In primul rand, a intarziat prea mult proiectul. El trebuia predat de anul trecut", a declarat Berceanu. Intrebat cum se poate remedia greseala, Berceanu a precizat sec: "Intrebati-l pe Orban". Fostul ministru al transporturilor, Ludovic Orban, sustine ca nu are nici o legatura cu Italferr, ba chiar il acuza pe actualul ministru ca el ar fi semnat contractul cu italienii: "Contractul cu Italferr a fost semnat pe mandatul lui Berceanu, in urma cu o luna. Sa nu mai acuze, ca acel contract este semnat de el!". De fapt, Orban a confundat acest contract cu altul semnat de Berceanu, in calitate de ministru al transporturilor, si Italferr, incheiat pe 8 ianuarie, prin care italienii se angajau sa realizeze consultanta pentru infrastructura adiacenta podului peste Dunare de la Calafat - Vidin. Ceea ce arata ca firma cu pricina nu ii este straina nici actualului ministru.

Ministerul nu recunoaste nici o greseala

Chiar daca Berceanu spune ca Italferr trebuie sa-si remedieze greseala din studiul de fezabilitate pentru linia ferata Craiova - Calafat, raspunsul oficial trimis de la Biroul de Presa al Ministerului Transporturilor arata ca nu ar fi nici o eroare facuta de consultant, dar recunoaste ca trebuie completat: "Studiul este in evaluarea autoritatii contractante si urmeaza sa fie aprobat de CTE al CNCF CFR SA dupa completarea lui de catre consultant (Italferr - n.r.) in baza comentariilor beneficiarului (Ministerul Transporturilor - n.r.)". Consortiul consultant condus de Italferr a primit un avans de 8,8 milioane de euro din partea statului roman, informeaza ministerul, reprezentand 40% din valoarea totala a contractului.
"In legatura cu studiul de fezabilitate pe sectiunea Craiova - Calafat, dorim sa precizam ca, recent, consultantul a furnizat prima forma a acestui studiu de fezabilitate, care se afla in analiza la CFR SA. Precizam ca analiza este deocamdata nefinalizata. Pana la aceasta data, nu a fost identificata vreo eventuala eroare de abordare a studiului de fezabilitate pentru Craiova - Calafat", se arata in comunicatul MT. De asemenea, ministerul sustine ca nici macar nu mai exista obligatia ca rapoartele efectuate de consultant sa fie transmise catre Comunitatea Europeana, o astfel de prevedere fiind abrogata in iulie 2008, iar cele trimise pana atunci nu se refereau la studiul Craiova - Calafat.
Italferr se disculpa
Stefano Caldini, reprezentantul firmei Italferr, sustine ca societatea nu a facut nici o greseala in realizarea studiului de fezabilitate pentru tronsonul de cale ferata Craiova - Calafat. Caldini a precizat ca va trimite un raspuns oficial pe adresa redactiei, dar acesta nu a venit pana la inchiderea editiei.