Statul român vrea sa acorde înca un ajutor de stat, de 57 de milioane de euro, pentru Ford România, pentru formarea personalului. Comisia Europeana are suspiciuni ca ajutorul de stat nu ar respecta legile concurentei. Dupa ce Comisia Europeana a aprobat deja acordarea unui ajutor de stat de 143 de milioane de euro pentru Ford România, destinat investitiilor, statul român intentioneaza sa mai acorde 57 de milioane de euro sub forma unui ajutor de stat pentru perfectionarea personalului fabricii. Comisia Europeana (CE) a deschis o investigatie de amploare privind acordarea de catre statul român a acestui al doilea ajutor de stat uzinei Ford de la Craiova. CE are îndoieli ca ajutorul asigura un avantaj suplimentar fata de programul normal derulat de companie. Într-un comunicat dat publicitatii ieri de catre CE se arata urmatoarele: "Comisia are îndoieli cu privire la faptul ca ajutorul ar determina asigurarea unei formari suplimentare fata de cea pe care Ford ar organiza-o, probabil, în absenta ajutorului. Deschiderea unei anchete ofera partilor interesate posibilitatea de a prezenta observatii privind masurile în cauza. Aceasta nu aduce atingere rezultatului procedurii". Comisarul european pentru concurenta, Neelie Kroes, a aratat ca CE "trebuie sa se asigure ca fondurile publice determina într-adevar o formare suplimentara si nu acopera doar costurile operationale ale întreprinderilor mari". Cu alte cuvinte, Comisia vrea sa verifice daca exista un program de formare profesionala ce va fi efectuat pe banii Ford România, iar ajutorul de la statul român ar determina o specializare în plus a angajatilor fabricii din Craiova. În comunicat, CE mai spune ca ajutorul de stat ar fi incompatibil cu normele europene în domeniu si ar constitui "un avantaj nedrept acordat beneficiarului, fata de concurentii lui". 
Anexa ajutoarelor de stat - tinuta la secret Ford sustine ca, în acest caz, Comisia Europeana urmeaza procedura fireasca privind ajutoarele regionale: "Aceasta este o procedura normala pe care Uniunea Europeana o utilizeaza în toate situatiile ce implica solicitari semnificative de ajutor de stat pentru pregatire profesionala". Autoritatile române spun ca un astfel de ajutor de stat pentru formarea personalului este prevazut în contractul de vânzare-cumparare a uzinei din Craiova, la Anexa 4. Numai ca Anexa 4 "Ajutoare de stat" este tinuta la secret, astfel ca numai AVAS si Ford cunosc toate ajutoarele de stat pe care le contine contractul.  
Formare profesionala cu banii statului? Liderul sindical de la Ford România, Ovidiu Cioroianu, precizeaza ca în actualul Contract colectiv de munca, negociat cu noua conducere, este prevazuta formarea profesionala, dupa acordarea respectivului ajutor de stat, aflat acum în vizorul CE. "Formarea profesionala era prevazuta în contractul colectiv de munca, dupa aprobarea ajutorului de stat de catre Comisia Europeana. În prezent, noi avem programe de formare profesionala, pentru ca sunt obligatorii, câte unul cel putin, la doi ani, de fiecare angajat. În iunie 2008 am negociat cu Ford România SA un nou contract colectiv de munca valabil pâna în mai 2011", a spus Cioroianu. Comisia Europeana a stabilit în primavara acestui an ca statul român a acordat companiei un ajutor de stat ilegal în suma de 27 de milioane de euro, bani pe care Ford România i-a achitat în urma cu o luna si jumatate în conturile AVAS. De data aceasta, AVAS sustine ca cele 57 de milioane de euro pe care i-ar primi Ford pentru specializarea personalului fac parte tot din categoria ajutoarelor regionale care pot fi acordate Ford si ca notificarea CE si investigatia demarata de aceasta reprezinta "procedura legala în astfel de cazuri".
200 de milioane de euro, cadou total pentru Ford
Ajutorul de 57 de milioane de euro este egal cu suma initiala platita de Ford pentru pachetul majoritar de actiuni de la Automobile Craiova. În cazul în care CE accepta acordarea acestui ajutor de stat de 57 de milioane de euro, Ford România ar primi în total de la statul român ajutoare regionale de 200 de milioane de euro, în timp ce americanii trebuie sa plateasca pe fabrica doar 84 de milioane de euro.