Traficul pe canalele navigabile romanesti se situeaza in graficul prognozat, a aratat, ieri, Ilie Valentin Zeicu (foto), directorul general al Companiei Nationale Administratia Canalelor Navigabile SA (CN ACN) Constanta. "In conditiile manifestarilor cauzate de recesiunea financiara globala, traficul pe canalele navigabile a suportat modificari, reusindu-se totusi, ca la finele primului trimestru sa se realizeze o depasire cu 5,63% fata de programul aprobat pe 2009 si cu 1,32% fata de aceeasi perioada a anului 2008", afirmat Zeicu. In acelasi timp, volumul de marfa tranzitata pe canalele navigabile este cu 7,2% mai mica fata de aceeasi perioada a anului trecut. Aceste diferente sunt reflectate in ponderea tipurilor de marfuri transportate in trimestrul I al celor 2 ani. Astfel, daca in 2008, cantitatea de cereale a fost de 262. 000 tone, iar cantitatea de minereu de fier de 1. 045. 000 tone, in 2009, cerealele au atins 1. 028. 000 tone, iar minereul de fier 244. 000 tone. "Alt produs cu pondere mare in transportul de marfa, cum ar fi combustibilul solid (carbune), a scazut de la 684. 000 tone in 2008, la 563. 000 tone in 2009. In ceea ce priveste alte categorii de marfuri, laminatele au scazut de la 134. 000 tone in 2008 la 89. 000 tone in 2009", a specificat Zeicu. Cresteri s-au inregistrat si la exporturile de produse petroliere, efectuate din Portul Midia de la 58. 000 tone in 2008 la 97. 000 tone in 2009. Referitor la numarul de nave care au tranzitat canalele navigabile, acesta a crescut de la 3. 762 in 2008, la 4. 438 in 2009, ca urmare a intensificarii transportului cu slepuri autopropulsate independente. O alta crestere importanta s-a inregistrat si la transportul containerizat de marfuri, in primul trimestru acesta crescand de la 1. 255 de containere in 2008 la 1. 876 containere in 2009. Cat priveste stadiul actual al proiectului de finalizare si punere in exploatare a Canalului Dunare-Bucuresti (investitie demarata inainte de 1989), directorul general al CN ACN a declarat pentru "Replica" faptul ca Ministerul Transporturilor a alocat din bugetul statului roman fondurile necesare pentru realizarea unui studiu de fezabilitate care sa evalueze eforturile financiare, ingineresti si umane necesare finalizarii acestui canal. In acest scop, probabil catre sfarsitul verii a acestui an va fi desemnata firma care sa se ocupe cu elaborarea studiului de fezabilitate si care va fi o firma specializata in constructii hidrotehnice. Firma desemnata va realiza o fotografiere aeriana a traseului actual al viitorului Canal Dunare-Bucuresti. Abia dupa realizarea acestui complex studiu- a carui finalizare va avea loc in cca. 2-3 ani de acum inainte- se va sti ce suma este necesara pentru executia proiectului canalului si mai ales daca statul roman va putea suporta cheltuielile de executie sau banii vor putea proveni din fonduri europene ori chiar private, in conditiile in care o companie venita de oriunde ar fi interesata sa finalizeze canalul, suportand costurile, a subliniat Valentin Zeicu. Evaluarea costurilor si a stadiului actual al canalului este o problema vitala pentru continuarea investitiei, mai ales ca in cei 20 de ani de cand s-au sistat lucrarile la canal, s-au facut improprietariri cu terenuri din zona respectivului obiectiv-in aceasta situatie ar putea fi necesare unele exproprieri- a fost dragat material de pe fundul cursurilor de apa ce vor intra in compunerea viitorului canal, precum si alte lucrari care au modificat starea canalului de la momentul opririi lucrarilor de constructie, a mai aratat Zeicu. (Catalin CONSTANTINESCU)