De la inceputul acestui an, hotelurile din toata tara se bat in oferte pentru a castiga clienti in plus, deoarece criza a scazut incasarile cu aproape 30% fata de anul trecut. In cateva luni de pierderi, hotelierii s-au vazut nevoiti sa scada tarifele, sa taie din salariile angajatilor, din personal sau chiar sa-si vanda afacerile.
Cele mai afectate hoteluri au fost cele destinate oamenilor de afaceri. Criza a lovit in primul rand companiile, iar acestea au redus foarte mult calatoriile.
"Cele mai afectate sunt hotelurile din marile orase si in mod special cele din Bucuresti, care au avut o scadere de aproape 30% in prima parte a anului", a precizat Daniel Vasilescu, presedintele Federatiei Patronatelor din Turism.
Una dintre primele masuri de reducere a cheltuielilor pe care managerii hotelurilor au luat-o a fost micsorarea atentiilor fata de clienti. "De exemplu, daca acestia primeau inainte doua sticle de apa plata, acum ei primesc doar una", a adaugat acesta.
O sticla de apa in minus nu-l afecteaza prea tare pe client cand are parte de reduceri importante.
"O oferta de weekend, si anume stai trei nopti si platesti doar doua nopti. Si la grupuri avem o oferta speciala: noua camere platite, a zecea e gratuita. In anii trecuti nu aveam micul-dejun inclus in timpul saptamanii, anul acesta l-am introdus", a marturisit Melania Kantor, director Revenue Strategy.
Chiar si cu tarife de cazare cu pana la 40% mai mici, oamenii nu se mai inghesuie sa stea la hotel. Asa ca managerii taie de unde pot pentru a nu-si inchide portile.
Pentru a supravietui lipsei de clienti, managerii hotelurilor au taiat si din salariile angajatilor. Acestia au renegociat lefurile cu pana la 25% mai mici, iar angajatii au acceptat fara obiectii pentru ca au preferat sa aiba un loc de munca decat sa fie concediati.
Speriati de criza, unii patroni isi vand hotelurile pentru a recupera o parte din investitia facuta.