Ivan Iulian sustine ca majoritatea fabricilor chinezesti folosesc in proportie de 60% materiale reciclabile si doar 40% alte tipuri de materiale.
"Folia si plasticele exportate se intorc apoi pe piata europeana sub forma de sacouri si articole de imbracaminte, jucarii si alte produse", ne-a spus managerul companiei de reciclare. Pentru orientali, acest soi de materie prima pare a fi destul de profitabil si in conditiile in care, pe langa plata acesteia, trebuie sa mai suporte si transportul. De exemplu, costul transportarii pe mare a unui container cu 40 de tone de deseuri pana in China se ridica la 1.500 de euro.
0,5 bani kilogramul de hartie si 1 ban cel de plastic
In ceea ce priveste piata romaneasca de colectare a deseurilor, firmele specializate isi sorteaza la randul lor clientii in functie de distanta la care se gasesc acestia fata de sediul sau depozitul companiei si de cantitatea care urmeaza sa fie colectata. "Ridicam deseurile in special pe baza de contracte, cu firme care produc o cantitate mai mare de 1 tona pe luna. In functie de locatie ne deplasam insa si la cererea altor clienti. Suma care le-o oferim acestora este mai mult simbolica, de 500 de lei pe kilogramul de hartie si 1.000 de lei pentru plastic", ne-a declarat Ivan Iulian.
Concurenta uneste
Contrar legilor concurentei de piata, firmele din domeniul colectarii si reciclarii sunt conectate intre ele. Isi plaseaza una alteia, pe baza de contract si comision, clienti si materiale. Ivan Iulian ne-a explicat ca, daca exista o cantitate de deseuri care trebuie ridicata de la o distanta prea mare fata de depozitul unei firme colectoare, atunci clientul este cedat unei alte firme aflate mai aproape de clientul respectiv. Atunci, costul cu transportul scade si se obtine o mai buna valorificare.