GdS va arata, in exclusivitate, cate persoane s-au angajat la Ford pana in prezent si cate masini s-au asamblat in fabrica de la Craiova
Ieri s-au implinit trei ani de cand Ford Motor Company a preluat efectiv fabrica auto de la Craiova. Pe 21 martie 2008, s-a efectuat transferul de proprietate intre statul roman si Ford, iar de la acea data au inceput sa curga termenii contractuali. In tot acest timp, fabrica ar fi trebuit "sa duduie", sute de mii de masini ar fi trebuit sa iasa pana in prezent pe poarta uzinei craiovene si peste 3.000 de doljeni ar fi trebuit sa fie noii angajati ai companiei. In realitate, in uzina craioveana nu s-a produs efectiv nici o masina in cei trei ani scursi, ci doar au fost asamblate cateva mii de utilitare usoare din gama Transit Connect. Reprezentantii Ford au comunicat, la solicitarea GdS, ca pe poarta uzinei craiovene au iesit aproape 12.000 de masini sub sigla Ford.
"Din septembrie 2009, cand am inceput productia la fabrica din Craiova, Ford a produs 11.764 de unitati Transit Connect", a precizat, pentru GdS, Nadia Crisan, membru in Consiliul de Administratie al Ford Romania. Ministerul Finantelor a precizat ca, pana acum, Ford a investit in Banie 98 de milioane de euro si ca ajutorul de stat primit de companie depaseste 14 milioane de euro. In patru ani, Ford s-a angajat sa investeasca in uzina craioveana 650 de milioane de euro.

90 de persoane angajate de Ford

In ciuda promisiunilor de acum trei ani, pana la aceasta data, Ford nu a reusit sa angajeze prea multe persoane. De altfel, numarul craiovenilor care au parasit fabrica sub diverse forme este mai mare decat cel al persoanelor nou-angajate. Ford a comunicat zilele trecute, exclusiv pentru GdS, care este numarul de angajari efectuate de companie in trei ani de cand activeaza la Craiova. "De la preluarea fabricii din Craiova, in martie 2008, am angajat aproximativ 90 de persoane. Pe parcursul celor trei ani, aproximativ 300 de angajati au parasit compania in conditiile permise de contractul de privatizare", a precizat Nadia Crisan. Cifrele oficiale transmise de Ford arata ca nici macar cei 100 de electricieni recrutati la finele anului 2010 nu au fost inca angajati.

Ce obligatii are Ford

Potrivit contractului de privatizare semnat intre Ford Motor Company si statul roman, in patru ani de la preluarea efectiva a fabricii din Craiova, adica exact peste un an, Ford ar trebui sa ajunga la o productie de 300.000 de automobile. In caz contrar, compania ar trebui sa achite daune catre statul roman, in procent de cel mult 25% din pretul de cumparare, "daca se produc mai putin de 200.000 de automobile" in cei patru ani de la preluarea fabricii din Craiova. Tot in patru ani, Ford trebuie sa dubleze numarul de angajati si sa ajunga la 7.000 de persoane. Intre timp, criza a lovit din plin, iar industria auto a fost printre cele mai afectate domenii. Anul trecut, Ford a solicitat statului roman amanarea investitiilor cu un an, deci modificarea contractului de privatizare printr-un act aditional. Pana in prezent, nu s-a semnat actul aditional, iar Ford nu a depasit termenii contractuali, spun reprezentantii Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), care se ocupa si de analiza postprivatizare a contractului cu Ford.

Furnizorii se misca a poarta fabricii

Lucrurile au inceput sa se miste pe langa Ford abia de anul acesta. Sperante vin de la furnizorii care au inceput sa se instaleze fie in incinta uzinei, fie la cativa kilometri de Craiova. Aceste aspecte arata ca in viitorul apropiat se prefigureaza productia auto de serie.
Planuri de viitor
"Politica Ford este de a nu face comentarii cu privire la planurile viitoare legate de aspecte financiare, productie sau angajari", a spus Nadia Crisan, reprezentant Ford.
Ford B-Max, asteptat in Banie
Autoturismul care se va produce la Craiova, Ford B-Max, ar putea intra in productie la finalul acestui an sau la inceputul anului viitor. Ford nu comunica detalii despre lansarea productiei mari la Craiova. "Ford Europa nu a facut nici un comentariu pana in prezent cu privire la planurile de productie pentru B-MAX", sustin reprezentantii Ford.