Pentru a reusi sa faca fata crizei economice, intreprinzatorii ar trebui sa acorde o atentie mai mare managementului, sa fie mai atenti la cheltuieli si sa se gandeasca serios la surse alternative de finantare.

Dupa ce ani de-a randul s-au informat despre cum sa-si dezvolte afacerile, in conditiile economice actuale, la seminarul economic "Solutii pentru dezvoltarea IMM-urilor Dolj - 2009", organizat ieri, in Banie, de BTL Design si OTIMMC Craiova, intreprinzatorii doljeni au dezbatut "Finantarea si protejarea afacerii de efectele crizei".
"Organizam astfel de evenimente de peste patru ani. De fiecare data am discutat despre cum ne dezvoltam. Anul trecut, am spus ca se apropie criza si iata ca a venit si la noi", a declarat Ion Radu, managing director BTL Design, care a precizat ca riscurile cu care se vor confrunta intreprinzatorii in 2009 vor fi variate: scaderea consumului (in anii trecuti cresterea consumului a fost sustinuta in special de creditare, iar in ultima perioada apetitul pentru imprumut e in scadere), diminuarea exporturilor (50% din exporturi mergeau in UE), intarzieri mai mari la tranzactiile de plata (de la 30-60 de zile in anii trecuti, la 90-120 de zile). Cel mai rau o duc insa firmele care depind de cele internationale, pentru ca au importat toate problemele crizei. Totusi, pe fondul acestei situatii, intreprinzatorii nu ar trebui sa ignore faptul ca numarul persoanelor ramase fara loc de munca este in crestere.
"Una dintre problemele identificate anul trecut era forta de munca. La momentul respectiv era relativ scumpa. Acum insa trebuie sa aveti in vedere capitalul de munca nou-creat (somerii si cei care sunt in somaj tehnic)", a adaugat Ion Radu.

"Orice greseala poate fi fatala"

Acesta a explicat ca, potrivit estimarilor, in Romania, varful crizei va fi in septembrie 2009 si situatia va evolua in functie de masurile anticriza luate de guvern. Totusi, intreprinzatorii nu trebuie sa cedeze in fata deciziilor de la nivel inalt. "Este important sa fim atenti la costuri, sa dam atentie managementului de risc si sa fim pragmatici. Orice greseala poate fi fatala", a precizat Ion Radu. În plus, reprezentantii Ariana Marca Înregistrata au atras atentia si asupra importantei marcii de comert.

Solutii de criza

Mizand pe ideea ca o infrastructura solida a afacerii ajuta la traversarea mai usoara a crizei, seminarul de ieri nu a venit doar cu atentionari si cu solutii de protejare a afacerii, ci a incercat sa ofere si diverse solutii de eficientizare a activitatii si reducerii de costuri. Reprezentantii Coface au propus solutii de recuperare a creantelor, ING Bank - pachete de produse si servicii bancare, iar Pegas - solutii de implementare a standardelor internationale. Întreprinzatorilor invitati la eveniment le-au fost prezentate si solutii de finantare prin programe de fonduri nerambursabile de finantare pentru IMM-uri (Programul BERD/BAS Romania), precum si programele de finantare nationale si europene derulate prin OTIMMC Craiova si serviile de garantare oferite de Fondul Local de Garantare a Creditelor pentru IMM (FLGCIMM) Craiova.