Potrivit detelor furizate de Ministerul Economiei si Comertului, comertul exterior cu marfuri, in semestrul I 2006, a crescut cu 23,3%, fata de semestrul I 2005. Exportul a crescut cu 20,3%, iar importul cu 25,3%. Printre factorii care au influentat si in aceasta perioada cresterea deficitului comercial si a importului se numara ritmul alert al investitiilor pentru restructurarea si modernizarea economiei, dependenta de materiile prime din import, precum si concurenta exercitata de bunurile din import la care oferta productiei interne nu poate satisface cererea populatiei.
Dinamica mai accelerata a exportului realizat in sem. I 2006, comparativ cu cea inregistrata in sem. I 2005, a fost sustinuta de produsele realizate de industriile de medie-inalta tehnologie cu avantaje comparative si conjuncturale pe pietele externe aspect care pun in evidenta gradul crescut de adaptare a produselor romanesti la conditiile pietelor externe. Exportul (FOB) realizat in semestrul I a insumat 12,67 miliarde de euro, in crestere cu 20,3% fata de semestrul I 2005. In luna iunie, exportul a insumat 2,28 miliarde de euro, fiind mai mare cu 22,1% fata de luna iunie 2005 si mai mic cu 1,3% fata de luna mai 2006. In semestrul I, cele mai dinamice produse la export au fost: vehicule de transport rutier si parti ale acestora care au crescut cu 74,84% (+350,3 milioane de euro), fata de sem. I 2005; vapoare; nave si structuri plutitoare +43,78% (+84,4 milioane de euro); masini si aparate, echipamente electrice si parti ale acestora +40,84% (+736 milioane de euro); produse petroliere +48,96% (+495,4 milioane de euro).
Principalele spatii de expansiune economica la export au fost: Italia (18,41% din totalul exportului); Germania (14,58%); Franta (7,53%), Turcia (7,5%); Ungaria (4,9%); Marea Britanie (4,65%); SUA (3,89%); Austria (3%); Bulgaria (2,84%); Spania (2,54%%); Olanda (2,17%); Grecia (2%). Analiza structurii exportului pe principalele grupe de produse releva cresterea mai accelerata a exportului de produse realizate de industriile de medie-inalta tehnologie cu valoare adaugata mai mare (masini si echipamente, vehicule pentru transport; chimie si petrochimie; materiale plastice si cauciuc) care a devenit preponderent in totalul exportului (50,76% in sem. I 2006, fata de 43,4% in sem. I 2005) si scaderea corespunzatoare a exportului de produse provenite din industriile de medie-joasa si joasa tehnologie, cu valoare adaugata mai mica.
Importul a crescut cu 25%
Importul FOB realizat in semestrul I 2006 a insumat 17,05 miliarde de euro, fiind mai mare cu 3,45 miliarde de euro, respectiv cu 25,3%, fata de intervalul corespunzator al anului anterior. Importul CIF a insumat 18,48 miliarde de euro, fiind mai mare cu 25,3% fata de perioada similara a anului anterior. In luna iunie, importul FOB a insumat 3,19 miliarde de euro, in crestere cu 21,5% fata de luna iunie 2005 si in scadere cu 1,6% fata de luna mai 2006.
In sem. I 2006, cresteri semnificative la import s-au consemnat la urmatoarele grupe de produse: masini si aparate, echipamente electrice si parti ale acestora destinate retehnologizarii si dezvoltarii economiei cu +33,13% (+1.083,6 milioane de euro); materii prime minerale +40,32% (+803,6 milioane de euro); vehicule de transport persoane rutier si parti ale acestora +33,93% (+463,4 milioane de euro); metale comune si articole din acestea destinate procesarii in industrie cu +26,74% (+349,6 milioane de euro); materiale plastice, cauciuc si produse din acestea +25,19% (+224,3 milioane de euro); produse alimentare diverse (zahar, legume si fructe, nutreturi pentru animale, bauturi si tutun) cu +35,63% (+134,8 milioane de euro); produse farmaceutice cu +24,95% (+95,9 milioane de euro); produse ale regnului vegetal +29,81% (+69,6 milioane de euro); produse animale (carne si organe comestibile) cu +13,74% (+36,8 milioane de euro). Principala piata de import a Romaniei a fost UE cu o pondere de 62,06% din totalul importului (in crestere cu 23,5% fata de sem. I 2005). Principalele tari partenere la import au fost: Italia 15,33% din totalul importului; Germania 14,39%; F. Rusa 9,38%; Franta 6,72%; Turcia 4,72%; China 3,92%; Austria 3,9%; Kazahstan 3,28%; Ungaria 3,07%; SUA 2,47%; Marea Britanie 2,57%; Polonia 2,58%; Cehia 2,46% si Spania 2,34%.
Analiza importului pe principalele destinatii economice indica principalii factori care au determinat cresterea importului, intre care mentionam: ritmul alert al investitiilor cu impact economic semnificativ; dependenta mare a structurilor tehnologice si de productie interne de materii prime din import si concurenta crescuta pe piata interna a bunurilor de consum din import la care oferta productiei interne nu poate satisface cererea populatiei.