Ovidiu Cupsa, directorul general al Companiei Nationale Administratia Canalelor Navigabile SA, a sustinut ieri o conferinta de presa in cadrul careia si-a reafirmat intentia de a construi ecluza de pe Canalul Poarta Alba-Midia Navodari ce va permite accesul navelor de pasageri pe lacul Siutghiol. Seful Administratiei Canalelor Navigabile nu s-a aratat ingrijorat de o posibila includere a lacului Siutghiol pe lista ariilor protejate, sustinand ca o astfel de eventualitate are putine sorti de izbanda. In privinta finantarii proiectului ecluzei de pe lacul Siutghiol, Cupsa a afirmat ca in situatia in care nu s-ar obtine bani din fonduri europene, obiectivul ar putea fi construit cu fonduri private, avand in vedere ca exista destui investitori interesati sa realizeze si sa exploateze ecluza mai ales ca valoarea totala a investitiei se va incadra in intervalul 5-10 milioane de euro.
Ecluza de pe lacul Siutghiol va permite patrunderea pe aceasta suprafata lacustra a unor ambarcatiuni de agrement cu urmatoarele dimensiuni maxime: lungimea de 29 de metri, latimea de 7 metri si pescajul de 3 metri. Pentru a permite ecluzarea unor astfel de ambarcatiuni, ecluza de pe lacul Siutghiol va avea o lungime utila de 32 metri, lungimea de 8 metri, in timp ce adancimea apei pe prag la nivelul apei in lac va fi de 3,5 metri. Administratia Canalelor Navigabile a comandat deja studiul de fezabilitate pentru acest proiect, studiu care va fi elaborat de catre IPTANA Bucuresti, iar lucrarile ar putea fi finalizate in decurs de doi ani. Din punctul de vedere al protectiei mediului, ecluza de tip clasic cu transfer de apa din canal si lac nu va afecta ecosistemul acvatic, avand in vedere ca apa din canal are aproximativ aceeasi calitate cu apa din lacul Siutghiol, a aratat Cupsa. In plus s-a adoptat solutia ecluzei cu transfer de apa intrucat celelalte doua variante- ecluza cu sincrolift si cea cu macarale- ar fi presupus ridicarea ambarcatiunilor de agrement, operatiuni pe care proprietarii acestor nave de regula destul de scumpe le-ar fi putut considera periculoase pentru siguranta ambarcatiunilor respective, a adaugat seful ACN.
Europa si-a inchis portile pentru exportul de cereale

Alte proiecte de investitii avute in vedere de CN ACN in perioada viitoare se refera la receptia lucrarilor pentru consolidarea malurilor la Canalul Poarta Alba-Midia Navodari care va avea loc in perioada 14-16 noiembrie a.c. De asemenea, ACN va scoate la licitatie si alte lucrari de protectie si consolidari de maluri pentru acelasi canal. Valoarea totala a lucarilor pentru toate canalele navigabile romanesti aflate in administrarea CN ACN se cifreaza la nu mai putin de 650 milioane de euro. Totodata, Ovidiu Cupsa a mai declarat ca Hotararea de Guvern referitoare la concesionarea malurilor canalului a fost semnata de Ludovic Orban, ministrul Transporturilor si ea a fost deja trimisa recent catre avizare Ministerului Economiei si Finantelor. In privinta traficului pe canale, acesta a fost usor mai scazut fata de cel de anul trecut, in primul rand din cauza faptului ca "Europa si-a inchis portile la exportul de cereale", motiv pentru care in intervalul iulie-august a.c. cand de regula se inregistra un aflux de convoaie cu cereale pe canale, traficul pe canalele romanesti a fost destul de scazut. Mai mult, seceta din vara 2007 a condus la formarea de praguri pe Dunare, atat pe sectorul romanesc, cat si pe cel iugoslav si maghiar. Din aceasta cauza traficul fluvial s-a micsorat, acelasi motiv reprezentand un impediment si pentru dezvoltarea unui trafic de containere pe Dunare si pe canalele navigabile romanesti.