Autoritatea Navala Romana (ANR) reprezinta o institutie a statului roman care se autofinanteaza prin prestarea de servicii catre armatorii sau beneficiarii navelor care intra si ies din porturile romanesti, servicii care se refera, de regula, la formalitati de intrare si iesire din port, inspectii tehnice, inspectii la tancurile petroliere, etc. Numai ca, din nefericire, unele companii armatoare si alti clienti "uita" sa-si achite obligatiile de plata catre Autoritatea Navala, uneori chiar si cu anii. Motivele acumularii acestor datorii istorice catre Autoritate sunt uneori legate de falimentul sau de alte forme de colaps financiar in care ajung unii dintre fostii clienti ai ANR, alteori sunt legate de alte cauze mai putin "obiective". Astfel, pe lista cu primii 10 clienti rau-platnici ai ANR-ului-publicata pe site-ul institutiei- se numara, la data de 19 august 2008, cand a fost intocmita lista neagra a datornicilor Autoritatii, si societatea Tehnoton Iasi, ce detinea cunoscuta fabrica de aparate de radio, casetofoane si alte produse electronice si electrocasnice din perioada regimului comunist, care a ajuns, in prezent, prin cumpararea ei de catre un grup industrial sa fabrice aragazuri si masini de spalat. La prima vedere, situatia financiara a firmei Tehnoton nu pare a fi dezastruoasa, avand in vedere ca producatorul iesean si-a anuntat intentia de a deschide o fabrica de aragazuri si in statul african Congo, iar in luna mai 2009 a anuntat o crestere a profitului cu 88 de procente, comparativ cu anul precedent. Numai ca, pe lista datornicilor semnata de Cristina Calintaru, directorul economic al ANR si afisata pe site-ul oficial al Autoritatii Navale Romane, Tehnoton SA Iasi figura cu o datorie de 2. 908,16 lei, suma neachitata de mai mult de un an de la termenul prevazut in documentele de facturare. Insa, topul celor mai mari 10 datornici ai ANR (la data de 19 august 2008) cuprinde si alte societati, firma cu cea mai mare datorie neachitata de peste un an fiind Starboard ce avea de platit Autoritatii Navale nu mai putin de 56. 491,78 lei. Aceasta era urmata de compania Sanara Shipping din Braila cu o restanta de 20. 361,31, neachitata de mai mult de mai bine de un an. Alti datornici ce completeaza lista neagra cu primii 10 rau-platnici catre ANR sunt firmele Maiden Shipping, Mermaid Maritime, Transnav Tulcea, Grig Shipping, Romideus Group Galati, Dunamar Tulcea, Navitrans Galati, care la data de 19 august 2008 figurau cu datorii neachitate cu termene restante cuprinse intre 60 de zile si peste un an. Firmele ale caror datorii au depasit 90 de zile, au fost deja actionate in instanta de catre ANR, in vederea recuperarii pe aceasta cale a sumelor neachitate. (Catalin CONSTANTINESCU)