Fabrica de la Craiova va produce modelul Matiz pâna când se vor aseza lucrurile cu Ford. Între timp, specialistii de la Ford pregatesc proiectul tehnic pentru începerea noii productii sub marca gigantului american.Compania producatoare de autoturisme de la Craiova reia fabricatia modelului Matiz la începutul lunii februarie, iar cei peste 1.000 de muncitori trimisi acasa în decembrie se vor întoarce la lucru, a declarat directorul general al Daewoo Automobile România, Ion Ion. Productia de autoturisme a fost sistata la sfârsitul anului trecut din cauza ca au scazut vânzarile companiei si existau suficiente masini pe stoc pentru a raspunde cererii. Nici acum situatia nu este prea buna din punctul de vedere al vânzarilor, dar previziunile pentru lunile viitoare sunt optimiste. „Iarna nu merg vânzarile de masini. Deci, în acest moment nu ne merge bine (...) La începutul lunii februarie toata lumea va fi în fabrica. Vom produce în functie de cum vor evolua vânzarile. În primavara aceasta va aparea din nou programul Rabla si sigur va fi mai bine“, a precizat directorul Ion Ion. Vânzarile producatorului craiovean au scazut din momentul în care Ford si-a anuntat intentia clara de la investi în uzina de la Craiova. În acelasi timp, unii specialisti în autoturisme spun ca Matiz este un model vechi, existent pe piata de aproape sapte ani, motiv pentru care potentialii clienti si-au mai pierdut din interes. Potrivit reprezentantilor fabricii, modelul Matiz va fi produs pâna când Ford va demara efectiv activitatea la Craiova. În schimb, deocamdata, modelul Cielo nu mai este în fabricatie.Ford pregateste noua productieChiar daca autoritatile române nu au primit un raspuns de la Comisia Europeana cu privire la deblocarea contractului încheiat între Ford si Daewoo, specialistii producatorului american de autoturisme îsi desfasoara la Craiova activitatea asa cum si-au asumat-o prin contractul cu statul român. Echipe de 15-20 de specialisti de la Ford lucreaza în fabrica din Banie la proiectele pentru demararea productiei unui nou model sub marca Ford. „Ford este prezent în companie cu echipe care pregatesc proiectul tehnic pentru începerea noii productii“, a subliniat directorul Ion Ion. Reamintim ca la putin timp dupa ce a fost semnat în septembrie, la Craiova, contractul dintre Ford si Daewoo, Comisia Europeana l-a suspendat, fiind suspectat de faptul ca ar contine si ajutoare de stat pentru compania cumparatoare. Un raspuns din partea Comisiei Europene este asteptat tot la începutul lunii februarie. 50 de angajati, lasati la vatraDaewoo a trebuit sa renunte la 50 de salariati care fusesera angajati pe perioada determinata, majoritatea direct productivi, carora nu li s-au mai prelungit contractele de munca expirate în decembrie 2007. „Este vorba despre personal angajat în perioadele în care am avut nevoie de productii mai mari în zona de autovehicule, iar acum nu mai avem nevoie de ei“, a explicat managerul general al fabricii. La Daewoo lucreaza aproximativ 3.900 de angajati, ale caror familii depind de viitorul fabricii. „Salariatii sunt destul de îngrijorati, mai ales daca raspunsul Comisiei Europene ar veni prea târziu“, a declarat liderul sindical Ovidiu Cioroianu, lasând sa se înteleaga ca Ford nu poate astepta la nesfârsit deblocarea contractului. Daewoo face piese de schimb opt aniConducerea companiei craiovene da asigurari ca nu va fi o criza de piese de schimb pentru modelele care au iesit pe poarta fabricii de-a lungul anilor. Managerul general al unitatii a mentionat ca în decembrie 2007 „s-a încheiat un contract pe o perioada de opt ani cu General Motors Daewoo Auto Technology (GM DAT) pentru toate modelele de autoturisme fabricate la Craiova. Astfel ca opt ani de acum încolo nu vor fi probleme cu piesele de schimb“. În prezent, fabrica produce motoare si cutii de viteze pe care le exporta, pe baza unor contracte reactualizate în decembrie, clientilor traditionali: GM DAT, ZAZ Ucraina, Daewoo Egipt si în Uzbekistan.Prognoze optimisteÎn cazul în care Comisia Europeana deblocheaza contractul Daewoo-Ford, iar americanii au OK-ul pentru demararea activitatii, pâna când va intra în fabricatie un model Ford la Craiova trebuie urmati o serie de pasi obligatorii. Într-un scenariu optimist, acestia ar fi urmatorii: se asteapta aprobarea contractului de catre Comisia Europeana; se aproba contractul în Parlamentul României; fuziunea între cele trei companii care formeaza Daewoo (Automobile Craiova, Daewoo Automobile România si Mecatim Timisoara - la aceasta din urma este actionar majoritar Daewoo Automobile România, care detine spatii si cladiri); divizarea fabricii din Banie. Managerul general Ion Ion a precizat ca unele mijloace de productie ar putea fi usor modificate pentru a fi adaptate la necesitatile Ford, iar altele trebuiesc înlocuite în totalitate.Impozite de 125 de milioane de dolariDeblocarea contractului cu Ford este o chestiune care intereseaza atât populatia ce detine autoturisme Daewoo, cât si mediul de afaceri din domenii apropiate de activitate datorita dezvoltarii pe orizontala preconizate pentru zona Craiovei. Interesul este si din partea statului român, datorita taxelor si impozitelor atrase anual de la cel mai mare contribuabil din Dolj. Potrivit datelor financiare furnizate de companie, numai în 2007 Daewoo a platit catre bugetul de stat consolidat taxe si impozite de peste 122 de milioane de dolari, iar catre bugetul local al Primariei Craiova, aproape trei milioane de dolari, drept taxe pe terenuri, pe cladiri si altele. În total, 125 de milioane de dolari.