Consiliului National al IMM din Romania a prezentat, vineri, ancheta nationala intitulata: "Cum sunt stimulati salariatii din IMM-uri?". De asemenea, patronatul a prezentat modul in care evolueaza implementarea Cartei Europene a IMM in 2007 si aderarea Patronatului Tinerilor Intreprinzatori din Romania la organizatia europeana JEUNE (Jeunes Entrepreneurs de l'Union Européenne).
Lucian Ungur, reprezentantul Consiliului Locale al IMM, ne-a comunicat ca numarul firmelor investigate a fost de 112, esantionul fiind format in proportii aproximativ egale din microintreprinderi (35%), intreprinderi mici (31,67%) si intreprinderi mijlocii (33,33%), aceste IMM-uri provenind din toate cele opt regiuni de dezvoltare si activand in toate sectoarele economice.
Unul dintre aspectele investigate se refera la modul in care se realizeaza motivarea personalului in IMM-urile din tara noastra.
Rezultatele sondajului evidentiaza faptul ca 41,67% dintre respondenti apreciaza ca stimulentele materiale si cele spirituale sunt la fel de importante.
In 28,33% din firme sunt diferente mari de recompensare, bazate pe evaluarea performantelor salariatilor. Trebuie remarcat faptul ca 23,33% dintre respondenti apreciaza ca oamenii au nevoie, periodic, de stimulente.
Astfel, este recunoscuta contributia pe care o are sistemul motivational dintr-o firma asupra modelarii atitudinilor si comportamentului salariatilor.
Un alt element investigat s-a referit la modul in care sunt percepute resursele umane in IMM-urile din tara noastra.
Rezultatele sondajului evidentiaza importanta ridicata care se acorda lucrului in echipa in firmele investigate (63,33% din firme).
In 36,67% din firme, resursa umana este vazuta ca una foarte importanta, strategica. Acesta este un aspect pozitiv care demonstreaza ca managerii romani au inteles ca este necesar ca resursele umane sa fie tratate ca una dintre resursele deosebit de importante ale firmei, in care trebuie sa se investeasca sub diferite forme, pentru ca si acestea, la randul lor, sa poata oferi un randament ridicat.
Totusi, procentajul celor care au apreciat resursa umana ca avand importanta strategica pentru organizatie este relativ scazut, in special in contextul trecerii la economia bazata pe cunostinte.
Un aspect care trebuie mentionat se refera la punctajul foarte scazut (doar 3,33% din firme) pe care l-a obtinut afirmatia potrivit careia obiectivele individuale sunt mai importante decat cele ale echipei. Este accentuata astfel importanta colaborarii dintre salariati in cadrul firmei.
Calitatea este prima in ierarhia valorilor
In final, cercetarea realizata a urmarit sa ierarhizeze, pe o scara de la 1 la 11 (1 - minimum, 11 - maximum) valorile dintr-o firma. In ierarhia valorilor considerate, pe primul loc se gaseste calitatea, cu o medie de 6,52, ceea ce evidentiaza preocuparea respondentilor de a realiza produse si servicii care sa corespunda unor standarde de calitate bine definite.
Pe locul doi se afla profesionalismul, cu o medie de 6,25, urmat de atentia mare acordata clientilor (medie de 5,78).
Fara indoiala, conditiile prezente impun firmelor o cunoastere buna nu numai a cerintelor actuale ale clientilor, ci si a modului in care este posibil sa evolueze aceste cerinte.
Urmatoarea valoare clasata, cu o medie de 5,70, o reprezinta obtinerea de performante. Fara indoiala, este un lucru firesc ca respondentii sa considere obtinerea de rezultate cat mai bune drept unul dintre elementele organizationale vitale. Subiectii investigati au plasat pe ultimele locuri ca importanta crearea viziunii si gandirea strategica (3,33) si sprijinirea creativitatii individuale si a inovarii (cu o medie de 3,08).
Importanta relativ scazuta acordata inovarii si creativitatii individuale reprezinta un aspect negativ, deoarece inovarea este una dintre sursele majore de avantaj competitiv.