Ieri, la sediul Inspectoratului Judetean de Jandarmi Constanta a avut loc o intrunire intre reprezentantii jandarmilor, politiei si Conpet S.A. Scopul acesteia a fost punerea la punct a unui plan de colaborare in scopul asigurarii unei mai bune supravegheri a conductei de titei apartinand Conpet S.A., care traverseaza zona Cuza-Voda, Poarta Alba, Castelu. Dat fiind ca se apropie sezonul rece, este de asteptat ca atacurile la conducte sa se inmulteasca, tinta principala fiind conducta de titei, dat fiind ca cea de motorina este dezafectata. La intrunire au participat reprezentantii jandarmilor, care asigura monitorizarea zonei, ai politiei, care are atributii de supraveghere operativa, precum si ai beneficiarului Conpet, urmand ca cele concluzionate in urma discutiilor sa fie aduse la cunostinta firmei Bidepa, care asigura efectiv paza conductei. Situatia conductelor este cu atat mai incerta cu cat, la 1 ianuarie 2007, va avea loc o noua licitatie pentru paza acestora, licitatie in urma careia Bidepa ar putea sa piarda contractul de paza. Conducta de titei din zona este cu atat mai expusa cu cat in aceasta perioada se recolteaza culturile, ceea ce ofera posibilitatea mai multor persoane de a ajunge in apropierea conductei sub acest pretext. Participantii la intrunire au stabilit ca este necesara intensificarea controalelor si a actiunilor, in special pe timp de noapte. In alta ordinde de idei, la inceputul saptamanii trecute, Codrut Seres, ministrul Economiei si Comertului, anunta faptul ca va concesiona conductele de transport a produselor petroliere care au constituit proprietatea firmei cu capital intregal de stat Petrotrans. Problema este ca, la inceputul anului in curs, aceeasi firma a fost declarata "neprofitabila" de acelasi ministru. Candidatii posibili pentru a prelua conducte sunt Rompetrol, Oil Terminal si Rafo. In mai 2005, prin ordin al Ministerului Economiei si Comertului asupra Petrotrans-ului s-a instituit procedura de administrare speciala si de supraveghere financiara, masura fiind luata pentru ca societatea sa fie pregatita pentru privatizare. Conform programului de privatizare al Bancii Mondiale, S.C. "Petrotrans", al carei actionar unic este MEC, urma sa fie privatizata pana la sfarsitul anului 2006, hotararea fiind luata in urma unui control al MEC, in urma caruia se descoperise ca inventarele din 2004 sunt in neregula. Mai precis, in inventarul din 1 iulie 2004 apare o pierdere de 14.000 tone, dar la 11 august 2004, cand s-a procedat la efectuarea unui nou inventar, s-a descoperit ca, in realitate, lipseau 96.730 tone de produse petroliere, in valoare de 1.500 miliarde lei. Corpul de control al ministrului Economiei a stabilit ca, probabil, exista o filiera de valorificare a titeiului sustras prin intermediul unor benzinarii particulare. Ca urmare, s-a renuntat la contractul cu firma "Conpet" care preluase gratuit societatea si s-a trecut la administrarea speciala. La inceputul anului 2006 insa, mai precis in februarie, activitatea firmei a incetat. Salariatii au fost disponibilizati prin ordonanta, mai intai cei de la filiale cu exceptia celor din Ploiesti, al caror sindicat a reusit sa le pastreze locurile de munca, desi nu si-au mai primit salariile pana prin iunie-iulie. Nu au beneficiat nici de salariile compensatorii, nici de dreptul la somaj. In Constanta mai exista, la ora actuala, in jur de zece salariati, care vor fi trimisi in somaj, pentru ca viitorul concesionar nu ii va prelua, in pofida faptului ca au zeci de ani vechime in domeniu. S-ar parea ca este vorba de o strategie prin care s-a intentionat ca firma sa fie falimentata, activitatea sistata, dupa care concesionarului nu i-ar mai fi ramas decat sa puna mana pe transportul de produse petroliere, in schimbul unei taxe fara prea mare valoare platita statului. Cea mai mare parte din reteaua de transport a Petrotrans-ului, aproape 300 de kilometri, este dispusa este pe raza judetului Constanta, impartita fiind in doua tronsoane principale, si anume Constanta - Cernavoda si Midia - Constanta. Cel mai "dorit" segment este Midia Constanta, care are o lungime de peste 80 de kilometri si cuprinde atat conducte de transport de motorina, cat si de benzina.