ANPC le-a impus operatorilor economici sa includa in contracte unele clauze pentru o mai buna informare a clientilor persoane fizice in termen de trei saptamani. Aceasta, ca urmare a numeroaselor reclamatii referitoare la contractele incheiate de catre operatorii economici prestatori de servicii cu consumatorii persoane fizice, se arata intr-un comunicat al Autoritatii. Norma initiata de ANPC se aplica tuturor operatorilor economici care incheie cu clientii persoane fizice contracte preformulate. Astfel, bancile, firmele de leasing, companiile de electricitate, gaze, apa, telefonie, cablu si altele, vor include in contracte o serie de clauze care sa asigure o mai buna protejare si informare a clientilor persoane fizice. ANPC le impune acestor operatori includerea in contracte a unui numar de 18 clauze. Potrivit primei clauze, in contracte se va preciza momentul inceperii si cel al incetarii contractului, cu posibilitatea denuntarii unilaterale, cu un preaviz de 30 de zile, fara taxe suplimentare. Alta clauza prevede notificarea in scris a consumatorilor inainte cu minimum 10 zile de la intreruperea furnizarii serviciului respectiv. O conditie relativ noua impune stabilirea in contract a modalitatii de penalizare pentru operatorii economici, in cazul in care acestia nu respecta termenele sau parametrii de calitate privind furnizarea serviciului respectiv. Pentru ca unii clienti, in special cei ai bancilor, sa nu mai fie pacaliti de comisioanele inscrise in contracte cu litere mici, acestea vor fi redactate cu un font de minimum 10, potrivit unei alte clauze impuse de ANPC.

Dreptul de a renunta la servicii

Mai mult, consumatorii vor avea dreptul sa renunte la serviciu, fara sa plateasca costuri suplimentare, daca nu sunt de acord cu modificarea unilaterala a conditiilor referitoare la prestarea serviciului de catre operatorul economic, cum ar fi grila de programe, tarife sau dobanzi.
O alta clauza prevede acordarea posibilitatii consumatorilor de a-si exprima optiunea privind achitarea abonamentului sau a altor sume solicitate in avans de catre operatorul economic prestator de servicii. Tot in vederea respectarii dreptului consumatorilor de a fi informati cat mai corect, complet si precis, ANPC impune includerea in contracte a unor informatii complete despre taxe, dobanzi, comisioane, garantii, penalitati, despagubiri, rate, in functie de natura serviciului prestat.
Potrivit lui Virgil Petcu, reprezentant Electrica SA, cei peste 8 milioane de consumatori vor primi la urmatoarea factura si noile contracte de furnizare a energiei electrice, in acord cu normele ANPC.