Vanzarile de automobile in China le-au depasit luna trecuta pe cele din Statele Unite pentru prima data in istorie, China apropiindu-se vertiginos de statutul de cea mai mare piata auto din lume.

Cu o clasa de mijloc in dezvoltare si un potential de consum urias, China a capatat o importanta foarte mare pentru General Motors, Volkswagen si Toyota, constructorii contand pe performantele obtinute pe piata asiatica pentru a contrabalansa prabusirea pietelor auto din Statele Unite si din restul lumii, informeaza Yahoo News. Ascensiunea Chinei pe scena auto mondiala a venit pe fondul scaderii dramatice a vanzarilor pe continentul
nord-american, unde, in ianuarie, s-a inregistrat cel mai mic nivel de unitati vandute din ultimii 26 de ani, 656.976 de autovehicule, in scadere cu 37 de procente. Vanzarea de autovehicule de productie chinezeasca a scazut de asemenea, dar nu atat de mult. În ianuarie, au fost vandute 735.000 de vehicule, in scadere cu 14,4% fata de luna ianuarie a anului trecut, cand s-a inregistrat un nivel de vanzari de 860.000 de unitati, potrivit Asociatiei Constructorilor de Automobile din China. Mike DiGiovanni, unul dintre directorii executivi ai corporatiei General Motors, responsabil de analiza pietei si industriei globale, a declarat saptamana trecuta ca se asteapta ca vanzarile de autovehicule in China sa atinga 10,7 milioane de unitati in 2009, mai mult decat estimarea de 9,8 milioane facuta pe piata din Statele Unite.
Piata auto din China a crescut in ritm alert in ultimii ani, depasind Japonia in 2006 si trecand pe locul doi in topul vanzarilor anuale. Expertii din industria auto se asteapta ca statul asiatic, cu o populatie de 1,3 miliarde de oameni, sa isi impuna suprematia in fata SUA, cu 300 de milioane de locuitori.

Guvernul chinez a subventionat industria auto cu 1,5 miliarde de dolari

În cazul in care cererea de automobile pe piata nord-americana revine, SUA ar putea ramane drept cea mai mare piata auto pentru inca cel putin un an. Cele mai bine vandute marci in China sunt GM si Volkswagen, dar exista si producatori ambitiosi precum Chery Automobile Co. General Motors a sustinut ca a vandut in China 1,09 milioane de vehicule, cu 6% mai mult decat in 2008. Luna trecuta, vanzarile in China au scazut cu 0,8 procente fata de luna decembrie si cu mult sub estimarile specialistilor, de 790.000 de unitati. Guvernul chinez a incurajat piata auto printr-o serie de masuri. Taxele pentru automobile cu motoare a caror capacitate este mai mica de 1.6 litri au fost reduse cu 5% la sfarsitul anului trecut. Guvernul a cheltuit aproximativ 730 de milioane de dolari sub forma subventiilor pentru agricultorii care au dorit sa achizitioneze vehicule noi. O suma de 1,5 miliarde de dolari a fost directionata catre constructorii autohtoni pentru modernizari si pentru dezvoltarea unor vehicule cu propulsie alternativa. În 2008, vanzarile au crescut in China cu 6,7 procente fata de "cota" anuala de 9,38 milioane de unitati, anul trecut fiind si primul din ultimii zece cand rata de crestere a vanzarilor a fost sub 10%. Mult mai bine vandute in China decat in SUA sau Japonia sunt camioanele si autobuzele, motiv pentru care unii analisti considera ca nu este corecta comparatia intre cele trei piete auto.