Romania are o intarziere de 40 de ani la infrastructura rutiera fata de celelalte tari din UE. Am fi avut in prezent circa 3.200 de kilometri de autostrada daca, dupa 1989, conducerile care s-au perindat la Ministerul Transporturilor ar fi continuat proiectele realizate de IPTANA in 1969, care prevedeau constructia a circa 3.200 de kilometri de autostrada.
Ceausescu in perioada comunista si Basescu in epoca postdecembrista sunt cei vinovati de lipsa autostrazilor in Romania.
Potrivit unui studiu realizat de Institutul de Proiectari in Transporturi (IPTANA) la cererea Ministerului Transporturilor si citat de Agerpres, studiu dedicat construirii in perspectiva a unei retele de autostrazi, Romania ar fi trebuit sa aiba in prezent circa 3.200 de kilometri de autostrada, daca ar fi aplicat proiectele elaborate de singurul institut de profil de la acea vreme, la un an dupa ce "functiile supreme in stat", fusesera preluate de Ceausescu.
Timp de peste 20 de ani, in perioada 1969 - 1989, Ceausescu a neglijat infrastructura rutiera si s-a opus construirii autostrazilor, cheltuind resurse immense pe alte proiecte (Canalul Dunare-Marea Neagra, Casa Poporului, metroul, Transfagarasanul, obiective industriale etc.).
Dupa Revolutie, alti 20 de ani au fost irositi, cel care s-a opus de aceasta data construirii de autostrazi fiind Traian Basescu. Prin functiile ocupate in pozitii de comanda la nivel inalt - ministru al transporturilor in mai multe guverne si de sef al statului timp de 5 ani - Traian Basescu a blocat construirea de autostrazi, Romania fiind practic pe ultimul loc in UE la numarul de kilometri de autostrazi.