Jurnalul National face inventarul (ne)realizarilor din infrastructura rutiera a Romaniei, intr-un articol intitulat "Autostrada Soarelui: Zero kilometri in trei ani". Puteti citi in continuare articolul mentionat.
'De la darea in folosinta din luna mai a anului 2007 a tronsonului Drajna - Fetesti, cu o lungime de 36,8 kilometri, lucrarile au intrat parca in conservare. Acum un an, reprezentantii Ministerului Transporturilor ne declarau ca in cel mult o luna ar fi trebuit sa demareze lucrarile pentru finalizarea ultimelor doua tronsoane din Autostrada Soarelui, respectiv Cernavoda - Medgidia si Medgidia - Constanta. La un an distanta soferii nu vad ceva concret, iar sezonul estival va veni cu traditionalele blocaje in trafic.
In ultimul an, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNDANR) a realizat doar lucrari de intretinere cum ar fi cele de desfundare a santurilor. "In perioada 1 mai 2009-1 mai 2010 s-au intreprins lucrari de punere in ordine a partii carosabile, ca de exemplu reparatii gropi, colmatari imbracaminte asfaltica; s-au executat decolmatari si desfundari de santuri si rigole, s-a efectuat intretinerea curenta a podurilor si s-au executat marcaje rutiere", ne-a declarat Dorina Tiron, directorul general al CNADNR.
Tiron ne-a spus ca anul acesta se va lucra "pe toate tronsoanele autostrazii", respectiv Cernavoda - Medgidia, Medgidia - Constanta, precum si la centura Constanta. "Estimam ca stadiul fizic de finalizare a autostrazii va ajunge, la sfarsitul lui 2010, la aproximativ 55%", a spus Tiron.
Potrivit contractelor de proiectare si executie a lucrarilor aferente celor doua tronsoane de autostrada, termenul de finalizare ar trebui sa fie anul 2011. Tronsonul Cernavoda - Medgidia este realizat de firma Colas SA, va avea o lungime de 19,2 km si va costa 224 de milioane de euro. Pe tronsonul Medgidia - Constanta, cu o lungime de 31,8 km kilometri, lucreaza JV Astaldi& Max Boegl. Valoarea contractului cu consortiul italiano-german este de 211 milioane de euro, iar fondurile pentru executie provin de la BEI. Contractele prevad si amenzi record pentru proiectele de infrastructura, constructorul care nu respecta termenul de finalizare fiind penalizat cu 0,05% din valoarea contractului pentru fiecare zi de intarziere, iar daca penalizarile ajung la 15% se reziliaza contractul.
Anul acesta, lucrurile stau si mai rau decat anii trecuti deoarece din cauza crizei economice cu care ne confruntam, autoritatile au taiat banii de la investitii, "deoarece acestea nu fac greva", dupa cum declara recent ministrul Transporturilor, Radu Berceanu. Intrebata daca exista banii necesari pentru finalizarea lucrarilor la Autostrada Soarelui, Tiron ne-a asigurat ca "da, exista, sumele fiind aprobate de Parlament prin Legea Bugetului de stat nr. 11/2010, publicata in M.O. nr. 60 bis din 27.01.2010".
Desi lasa sa se creada ca nu banii sunt o problema, autoritatile s-au cam blocat in realizarea exproprierilor. "Procedura de achizitie de terenuri aferente tronsonului de Autostrada Cernavoda - Constanta este in curs de derulare, intarzierile fiind generate fie de neindeplinirea obligatiilor contractuale referitoare la exproprieri terenuri, fie de contestarea in instanta a procedurii de achizitie privind serviciile de asistenta juridica pentru exproprierea terenurilor aferente constructiei Autostrazii Cernavoda - Constanta si implicit intarzieri in semnarea contractelor. Pana acum, s-a efectuat 15% din totalul exproprierilor necesare pentru construirea Autostrazii Soarelui", a spus Tiron. Mai mult, aceasta ne-a explicat ca "restul fondurilor necesare pentru construirea Autostrazii Soarelui este asigurat prin fonduri de coeziune si imprumuturi de la Banca Europeana de Investitii".
Exproprierile au presupus si plata unor sume uriase pentru unele terenuri. "Lua bani mai multi pe terenul expropriat numai cine 'ii inainta ceva' domnului Alin Goga, seful departamentului juridic din cadrul Companiei de Drumuri. Din cauza lui
s-a intarziat foarte mult cu realizarea tuturor exproprierilor necesare constructiei de autostrazi, nu numai in cazul Autostrazii Soarelui", ne-au declarat surse din cadrul MTI.

Intarzierea lucrarilor a crescut pretul

Primul tronson din Autostrada Soarelui, respectiv Fetesti - Cernavoda, a fost construit inainte de 1989. Dupa Revolutie, timp de zece ani, lucrarile au fost suspendate din lipsa banilor. Lucrarile au fost reluate in 1999, finantarea fiind asigurata de Banca Europeana de Investitii (BEI). Astfel, sectoarele Bucuresti - Fundulea, de 26,5 kilometri, si Fundulea - Lehliu, de 29,2 kilometri, au fost date in folosinta la 4 iunie 2004. Intreruperea lucrarilor a dus si la cresterea costurilor totale ale tronsoanelor de autostrada. Tronsonul Bucuresti - Fundulea a ajuns sa coste 57,3 milioane euro fata de 40 de milioane de euro, iar tronsonul Fundulea - Lehliu s-a scumpit de la 68 de milioane de euro la 87 milioane euro. Lucrarile la al treilea tronson, Lehliu - Drajna, au fost incheiate la 16 noiembrie 2004, cei 42 de kilometri de autostrada necesitand o investitie dubla fata de valoarea initiala a contractului, ajungind la 93,7 milioane de euro fata de cele 48 milioane de euro trecute in contract. Sectorul de autostrada Drajna - Cernavoda a fost impartit in doua tronsoane, respectiv Drajna - Fetesti si Fetesti - Cernavoda. Finantarea a fost asigurata de ISPA in proportie de 75%, iar de la bugetul de stat s-a asigurat 25% din suma. Valoarea totala a lucrarilor a fost de circa 110 milioane de euro. Tronsonul Fetesti - Cernavoda a fost dat in folosinta in iunie 2006, iar cel dintre Drajna si Fetesti in mai 2007.'