In ultimii ani, agentiile de turism autohtone s-au inmultit ca “ciupercile dupa ploaie“, insa cele mai multe dintre ele practica promovarea ofertelor intr-un mod nu tocmai explicit. De exemplu, in unele oferte, cap de pagina, troneaza scris mare pretul excursiei, pret foarte avantajos de altfel; insa costul excursiei in termeni reali devine mult mai mare, daca ne uitam in josul paginii, unde vedem scris foarte mic sumele pe care trebuie sa le platim pentru asigurari si taxe de tot soiul. Se recomanda sa fiti atenti cu aceste asa-zise “neincluse in pret“. De multe ori ele pot chiar dubla pretul real al sejurului. Ele pot fi taxe de aeroport, asigurarea de zbor, taxe de transfer, alte asigurari despre care agentia de turism trebuie sa va dea detalii pentru a va putea face un calcul real al sejurului pentru care optati. De aceea, Asociatia pentru Protectia Consumatorului ne sfatuieste sa consultam cu foarte mare atentie ofertele agentiilor de turism. Si inainte de a semna contractul cu agentia de turism trebuie sa va informati astfel incat vacanta sa nu se transforme intr-un calvar.

Exista riscul sa platiti 3 stele si sa “capatati“ doar 2...

Agentia de turism are obligatia sa va furnizeze informatii referitoare la localitatea de destinatie, ruta de parcurs, mijloacele de transport utilizate, caracteristicile si categoria acestora. De asemenea, trebuie sa va informati despre tipul unitatilor de cazare, adresele si categoriile de clasificare ale acestora, serviciile de masa oferite. Totodata, trebuie sa fim atenti si la durata programului, cu indicarea datei sosirii si a plecarii, la cuantumul avansului, daca este cazul, precum si la termenul pentru achitarea restului de plata, durata pentru care opereaza oferta turistica. Agentia de turism trebuie sa va informeze inainte de incheierea contractului despre regimul pasapoartelor si al vizelor, precum si al asigurarilor de sanatate necesare pentru calatorie si sejur, in cazul in care ati ales sa va petreceti vacanta intr-o alta tara. Contractul se considera incheiat atunci cand ati primit confirmarea scrisa a rezervarii de la organizatorul calatoriei turistice. Dupa incheierea contractului, agentia de turism trebuie sa va elibereze documentele de plata si documentele de calatorie. Daca dupa ce ati ajuns la destinatie constatati ca sunteti cazat la un hotel de 2 stele in loc de 3 stele, aveti dreptul sa cereti socoteala firmei de turism. Aceasta este obligata sa va ofere, pe loc, alternative fara costuri suplimentare sau sa va restituie, daca este cazul, sumele care reprezinta diferenta dintre valoarea sumelor achitate si contravaloarea serviciilor efectiv prestate.
In cazul in care apar probleme sau serviciile oferite nu sunt la inaltimea asteptarilor, este cazul sa reclamati acest lucru. In acest sens, structurile de primire turistica sunt obligate sa afiseze la loc vizibil numarul de telefon al conducerii agentului economic care detine sau administreaza respectivul local sau hotel.
De asemenea, la receptia hotelului sau la intrarea in structurile de servire, precum si in spatiul oficiilor de cazare trebuie afisate numerele de telefon ale organismelor abilitate de a efectua controale si de a lua masurile care se impun, spre exemplu ale Ministerului Turismului si Asociatiei Nationale pentru Protectia Consumatorilor. Asadar, nu uitati aceste cateva sfaturi inainte de a va cumpara bilete pentru vacanta!