Odata cu infiintarea Camerei Consultantilor Fiscali si preluarea de catre aceasta a tuturor drepturilor si obligatiilor Ministerului Economiei si Finantelor cu privire la activitatea de organizare si exercitare a activitatii de consultant fiscal, Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR) nu a intarziat sa-si exprime nemultumirea fata de aceasta hotarire, invocand mai multe aspecte procedurale si de fond.
Intr-un protest adresat autoritatilor si comunicat mass-mediei, CECCAR evidentiaza faptul ca regulamentul de organizare si functionare a Camerei Consultantilor Fiscali este emis in aplicarea OG 71/2001, ordonanta care este suspendata intrucat expertii europeni au gasit ca fiind neobisnuita o astfel de reglementare fata de bunele practici europene. Prin urmare regulamentul respectiv nu are baza legala in vigoare. Expertii contabili atrag atentia asupra faptului ca nu au fost consultate institutiile si organismele deja existente, cu atributii in domeniu, in vederea emiterii reglementarilor privind consultanta fiscala, desi reglementarile prevad o astfel de obligatie. Potrivit standardelor si uzantelor internationale activitatile de consultanta, consiliere si asistenta fiscala constituie apanajul profesiei contabile, mai precis al expertilor contabili si al contabililor autorizati, si nu pot fi rupte de serviciile contabile ale unui contribuabil.
Expertii contabili acuza ca statul vrea monopol
Infiintarea Camerei Consultantilor Fiscali a lezat interesele expertilor contabili si contabili autorizati care obtin in prezent peste 20% din veniturile lor din prestarea serviciilor fiscale. In fapt, este vorba de o confiscare a unor atributii apartinand unui grup in favoarea intereselor altui grup, insa nu prin metode concurentiale, ci prin act administrativ. Totodata, spun expertii contabili, reglementarea va determina o reducere dramatica a activitatii uneia dintre cele mai importante institutii ale statului. Camera Consultantilor Fiscali se afla sub controlul si administrarea Ministerului Economiei si Finantelor, iar acest lucru echivaleaza cu o nationalizare a serviciilor efectuate in prezent, la noi ca peste tot in lume, de sectorul privat. "Masura contravine directivelor europene. Astfel, in timp ce Directiva Bolkestein prevede liberalizarea circulatiei unor astfel de servicii, reglementarea in cauza creeaza un monopol asupra serviciilor liberale, si nu orice monopol, ci un monopol de stat", se arata in comunicat. De asemenea, CECCAR avertizeaza ca infiintarea unei astfel de institutii va avea efecte negative si asupra contribuabililor, mediului de afaceri si bugetului statului, intrucat va avea loc o majorare a costurilor legate de suprataxa unor noi tarife si onorarii care in prezent sunt asociate serviciilor contabile care, fiind deductibile, au impact asupra veniturilor bugetului de stat.
Prin eliminarea specialistului neutru - expertul contabil - si inchiderea circuitului dintre Fisc si contribuabil, apare o problema. Adica, cine are interes ca cel care emite reglementarea fiscala si stabileste impozitul, tot el sa acorde si consultanta, iar in caz de litigiu sa efectueze si expertiza, creandu-se astfel un monopol total al statului si toate conditiile pentru abuzul de control, hartuiri fiscale, coruptie, evaziune, introducerea in obscuritate a relatiilor contribuabilului cu Fiscul? Intr-un comunicat al Executivului din 21 iunie, se arata ca disponibilitatile din venituri proprii ale Ministerului Economiei si Finantelor provenite din taxa de participare la examenele pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal ramase neutilizate in contul deschis la Trezoreria statului se vireaza in contul Camerei Consultantilor Fiscali, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a actului normativ.