Gandul: Cum arata Podul Calafat - Vidin, care va fi inaugurat astazi: o INSULA care leaga doua infrastructuri aproape lipsa

Dupa nenumarate scandaluri, promisiuni, amanari de termene si amenintari cu sistarea lucrarilor, podul Calafat-Vidin va fi deschis astazi, dupa 13 ani de la semnarea acordului intre cele doua parti. Acesta este al doilea pod care traverseaza Dunarea, intre Romania de Bulgaria.
Lucrarea este prima de aceasta amploare si insemnatate, realizata dupa 1989 - e drept, in special de partea bulgara. Este un pod hobanat, pe portiunea dinspre Calafat - solutia fiind aleasa pentru a realiza inaltimea necesara in zona senalului navigabil. Podul se intinde pe o lungime de aproximativ doi kilometri, avand doua benzi pe sens, trotuare si pista pentru biciclisti. Podul este traversat si de o linie de cale ferata, care, din nefericire, nu va fi data in exploatare odata cu inaugurarea oficiala.

Un pod spectaculos

Dincolo de toate aceste probleme, noul pod peste Dunare este spectaculos si util.
gandul a ajuns in imediata sa apropiere cu doar cateva ore inainte de deschidere. Drumurile de acces erau blocate, cateva masini cu girofar tocmai patrulau de la un capat la altul, iar in zona organizarii de santier de pe malul romanesc, ultimii ingineri se pregateau sa plece spre casa. In general, desi amabili, nu ne-au dat prea multe amanunte, si asta nu pentru ca n-ar fi vrut, ci, mai degraba, pentru ca nu erau foarte in tema, dupa cum ne-au marturisit chiar ei. "Prea multe amanunte nu stim sa va spunem. Constructorul stie mai multe, iar podul a fost construit de partea bulgara. Partea romana a facut doar zonele de acces pe malul romanesc".
Bune si ele, am spune noi, pentru ca ultimul kilometru al soselei Craiova - Calafat (75 km), precum si podurile aferente si zona de taxare, arata impecabil. In acest sens putem aminti ca lucrarea a costat 273 de milioane de euro, din care Bulgaria a platit 225 de milioane, iar Romania 48 de milioane de euro.
Nu aceleasi lucruri bune se pot spune despre restul infrastructurii - un drum ciuruit pana mai ieri, la care se lucreaza de zor, este carpit, largit si, pe anumite portiuni, chiar reasfaltat la repezeala.
Surpriza este ca nici bulgarii nu stau mai bine in privinta drumului care leaga podul de autostrada catre Sofia. Un ziar bulgaresc scria zilele trecute despre noul pod peste Dunare, ca despre o insula ce leaga doua infrastructuri lipsa.
In consecinta, inaugurarea oficiala, cu taiere de panglica si cuvantari solemne, va avea loc vineri, in zona bulgareasca a podului, pentru "a i se da cezarului ce-i al cezarului". Iar daca politicienii bulgari s-au certat pe paternitatea realizarii acestui proiect, premierul roman, Victor Ponta, va fi prezent la inaugurare, spre a inchide un arc politic peste timp: 2000 - 2013.