Cine nu a auzit de uleiul Bunica, de berea Golden Brau, de margarina Wiesana, de pâinea Pan Group, Vel Pitar, Boromir, de biscuitii Salatini. Multi cunosc si înghetata Top Gel, ketchupul Tomi, uleiul Olpo. Toate sunt branduri din Oltenia, care au capatat notorietate pe plan regional, national sau international.
O serie de marci "nascute si crescute" în Oltenia s-au detasat  în decursul ultimilor ani, pe o piata din ce în ce mai competitiva. În conditii de concurenta acerba si fara investitii de capital de amploare, orice produs, oricât de bun ar fi, nu-si poate croi drum catre succes. S-au detasat, de-a lungul ultimilor zece ani, marci fabricate în Dolj si Vâlcea. Astazi vom evidentia cele mai importante branduri din Dolj care au aparut în domeniul alimentar si care au depasit stadiul de marci locale, fiind recunoscute la nivel national sau chiar international. Toate produsele prezentate au o istorie importanta, iar companiile producatoare au contribuit la îngrosarea PIB-ului judetului. Unele dintre ele s-au aflat la un pas de esec în evolutia lor, altele au devenit succese imediat de la demararea procesului de productie.

Untdelemn de la Bunica

Uleiul Bunica (Untdelemn de la Bunica, pe numele sau întreg) este folosit aproape în fiecare gospodarie. Brandul, originar din comuna Podari, de lânga Craiova, a ajuns în primele trei pe tara, dupa cum afirma directoarea de vânzari si marketing a Cargill Oil România, Angela Dinu. Totul a început la Podari în anul 1999. A fost mai întâi productia de margarina, apoi s-a creat o rafinarie. În septembrie 1999, s-a înfiintat prima marca de ulei numita "Sonnen Blumenhol", iar în primele zile de la demararea productiei s-au vândut 700.000 de sticle de un litru, potrivit datelor prezentate de actuala companie Cargill Oil. Dupa trei luni, vânzarile au scazut drastic, iar echipa de antreprenori a decis ca trebuia sa fie schimbat numele marcii. Specialistii au propus initial sa se numeasca "Untdelemn de la Mamaia", dar cuvântul "mamaia" nu era aproape de consumator, nu-l reprezenta. Asa a aparut "Bunica". În primii ani de productie, Bunica a cucerit piata locala. În 2005, fabrica de ulei de la Podari a fost achizitionata de grupul Cargill - companie cu actionariat majoritar american, recunoscuta pe plan mondial în domeniul pietei cerealelor, si nu numai. Uleiul Bunica s-a dezvoltat treptat, iar în prezent brandul are distributie nationala. Desi refuza sa precizeze cota de piata actuala si cantitatea zilnica de ulei produsa la Podari, din ratiuni comerciale, compania Cargill spune ca brandul Bunica evolueaza de la an la an atât calitativ, cât si cantitativ. "Cresterea o punem pe seama programelor de comunicare, a investitiilor în procesul tehnologic si a inovatiilor atât pe partea de ambalaje, cât si a formulei produselor. Untdelemn de la Bunica continua sa ramâna un produs natural, cu un ambalaj ce asigura o manipulare si depozitare eficiente, dar ofera si o formula speciala (...) atunci când ne referim la uleiul pentru prajit", a precizat, pentru GdS, managerul de vânzari si marketing al Cargill Oil România, Angela Dinu. Pe diverse paliere, Untdelemn de la Bunica este la concurenta cu Unisol si Floriol, pe segmentul "private label", dar si cu alta marca locala, uleiul Olpo, pe segmentul "economic", afirma conducerea companiei. Olpo a aparut prin îmbinarea primelor doua litere din cuvintele Oltenia - Podari, iar acum este un brand local, concurent cu celelalte marci fabricate lânga Craiova.
 
Wiesana nu se mai fabrica în Banie

Margarina Wiesana la pachet sau la caserole este înca o marca nascuta în Craiova. Initial importata din Germania în 1994, apoi produsa la Craiova din 1995 de firma Topway Industries, Wiesana a depasit toate problemele întâmpinate de companie. În anul 2002, fabrica Topway a fost cumparata de grupul norvegian Orkla Foods. Informatiile date publicitatii de companie arata ca productia de margarina de retail s-a transferat la Bucuresti, în timp ce la Craiova s-a mutat fabricarea întregii cantitati de margarina industriala. De aproximativ doi ani, margarina Wiesana nu se mai fabrica în Craiova. "Dupa preluarea Brinkers (Bucuresti - n.r.), în vederea eficientizarii productiei si a alinierii produselor la legislatia europeana, a avut loc un transfer de activitate legata de margarina retail de la Craiova la Bucuresti, în timp ce productia de margarina industriala a continuat si s-a dezvoltat la fabrica din Craiova, preluând si volumele care se produceau anterior la fabrica Brinkers din Bucuresti", a declarat pentru GdS Manuela Banu, managing director al Orkla Foods România.
Desi nu mai putem spune ca mai este o marca din Oltenia, ci doar ca e de origine din aceasta zona a tarii, Wiesana a fost relansata pe piata la începutul anului. "În februarie 2008, Orkla a relansat margarina Wiesana atât la nivel de ambalaje, cât si ca productie", a precizat  Manuela Banu, managing director. Ketchupul Tomi, produs tot la Craiova, conteaza pe piata de profil în special în ultimii ani. Marca a fost fabricata pentru prima data în anul 1997 si de atunci a cunoscut o dezvoltare continua. În ultimii doi ani, compania Orkla Foods România SA a trecut prin perioade dificile în ceea ce priveste businessul din România. Potrivit Ministerului Economiei si Finantelor, Orkla Foods a înregistrat, în 2006, o pierdere neta de aproape 15 milioane de lei.

50 de tone de înghetata Top Gel pe zi

Alt brand care si-a câstigat un loc de top pe piata este înghetata Top Gel. Ieftina si buna, ea a prins la toate categoriile de consumatori. Initial produsa în Craiova, fabrica s-a mutat în imediata apropiere a orasului, în comuna Cârcea. Ultramoderna si utilata dupa ultimele standarde, ea produce zilnic, în perioada de vârf, 50-60 de tone de înghetata de diverse sortimente. Compania olteneasca, la care actionari sunt doi craioveni, s-a lansat puternic pe piata cu un produs simplu, cunoscut de consumatori sub numele de vafa, fabricata acum în tone pe zi. "Vafa este produsul traditional care a consacrat numele Top Gel. Am fost primii care am produs acest gen de înghetata, iar acum vafa Top Gel a devenit un produs national", a spus managerul general al companiei craiovene, Adrian Asan.
Alt produs care se produce si se vinde în cantitati industriale este înghetata la cornet, în diverse sortimente. Din informatiile furnizate de companie, cota de piata a Top Gel pe anul 2007, la nivel national, a fost de 15%, la o cifra de afaceri de 11,35 milioane de euro. Pentru 2008, înghetata autohtona tinde catre 20% cota de piata. Marca Top Gel a câstigat teren datorita marketingului: se orienteaza vânzarile catre magazinele mici, de la coltul blocului si nu numai, nu neaparat în supermarketuri. Managerii mizeaza pe principiul ca ofera clientului un produs care poate fi consumat pe strada, la serviciu, acasa. "Politica noastra este de a merge pe comertul traditional, la micii clienti, pentru ca, din experienta noastra, înghetata de impuls se preteaza cel mai bine la acest gen de comert", a adaugat managerul general al Top Gel.
Principalul dezavantaj în acest domeniu este ca fluxul de productie nu poate fi asigurat pe tot parcursul anului, pentru ca produsul se consuma numai în sezonul cald si foarte putin iarna. Datele publice de pe site-ul Ministerului Economiei si Finantelor arata un profit în usoara scadere în 2007 fata de anul anterior, dar pentru ca s-au facut investitii masive în logistica si utilaje, au spus responsabilii companiei. Noua fabrica Top Gel de la Cârcea a "înghitit" investitii de zece milioane de euro.
Alte branduri oltenesti de succes regional si national, cum ar fi Golden Brau, Pan Group (cu biscuitii Salatini), Boromir si Vel Pitar, vor fi prezentate în editiile viitoare ale ziarului.

Oltcit - un brand care a scris istorie

Marcile din Dolj care nu se mai fabrica în prezent si-au pus amprenta pe istoria economica a judetului. A fost odata Oltcit (Oltenia Citroen). O masina mica, dar care a încântat clientii ani buni atât la nivel regional, cât si national. Firma mixta româno-franceza a construit din temelii actuala fabrica de autoturisme, unde acum se gaseste a treia generatie de producatori mondiali de masini, ce poarta numele Ford. De asemenea, desi nu au fost conceptii oltenesti, autoturismele marca Daewoo au facut istorie în Craiova. Coreenii de la Daewoo au avut cel mai mare succes cu brandul Matiz, supranumit "micul gigant", care nu se mai produce de câteva luni, dar care a facut valuri în România. Fabricantul de autoturisme a reusit sa vânda românilor 123.000 de Matizuri, în numai câtiva ani.