Asemeni celor mai multe domenii de activitate, si sistemul bancar se confrunta cu lipsa personalului specializat. Proaspat iesiti de pe bancile facultatilor de profil, tinerii se incanta cu faptul ca vor lucra in cadrul unor unitati bancare de renume, dar nu constientizeaza ce inseamna sa fie "specialist bancar". Lipsa de specialisti se resimte insa nu atat la nivelul personalului executant, cat mai ales in ceea ce priveste middle si top management, strategii care dezvolta planurile de extindere a bancii si metodele de atragerea clientilor. Sistemul bancar este in plina ascensiune. Tot mai multe sucursale si agentii se deschid in fiecare an, dar indiferent de renume, bancile se confrunta cu aceeasi lipsa constanta: lipsa de specialisti. Daca pentru pozitiile de "entry level", de incepatori, se mai pot face exceptii, lipsa experientei fiind compensata de interes si adaptabilitate, nu la fel stau lucrurile in ceea ce priveste personalul de middle si top management. "Aceasta criza de specialisti exista. Fie ca dupa ce au lucrat ani de zile intr-o banca au decis sa plece, sa-si deschida o afacere pe cont propriu, fie s-au indreptat spre agentiile de recrutare din domeniu, ori pur si simplu au plecat catre alte banci", ne-a declarat reprezentanta unei unitati bancare constantene. De ce se intampla acest fapt? Pentru ca sistemul bancar se afla intr-o continua transformare. "Nici eu, dupa 15 ani de munca in banca, nu pot sa spun ca stiu tot. S-au modificat, se schimba in continuare si nu faci altceva decat sa inveti. Inveti strategiile de vanzare, ofertele, dar pana sa termini sa citesti macar o data, descoperi ca s-au modificat", ne-a mai declarat reprezentanta unitatii bancare. Una dintre metodele cele mai uzuale de a face rost de resursele umane este si asa-zisul "furt de specialisti". Astfel incat cele 42 de banci din Romania ajung sa concureze nu doar pentru clienti, cat mai ales pentru bancheri priceputi. "Nu as numi-o un furt, pentru ca pana la urma forta de munca e libera. Mi se pare normal sa migreze, sa se indrepte spre unitatile de unde obtin cele mai bune avantaje", a afirmat Sevastian Stefan, director Bancpost, Regiunea Sud - Est.

Perioada de tranzitie, cauza crizei de personal

Pe de alta parte, Sevastian Stefan a subliniat ca nu se poate vorbi despre o lipsa de personal, ci de o "perioada de tranzitie". "Nu e o criza de specialisti, ci o perioada de tranzitie, de la o filozofie bancara invechita, la una noua. Aceasta noua filozofie presupune ca lucratorul bancar nu mai trebuie sa astepte clientul, ci sa iasa, sa-l cunoasca, sa-l intampine cu sfaturi, in functie de capacitatea de intelegere a fiecarui client. Iar pregatirea unor astfel de vanzatori de produse bancare cere timp", ne-a declarat Sevastian Stefan. Cunoasterea unor sisteme de informatizare IT, detinerea unor cunostinte solide financiare, care nu pot fi capatate "la orice facultate", comunicativitate, capacitate de asimilare ridicata sunt doar cateva dintre calitatile noului specialist bancar. Motiv pentru care, dupa cum a subliniat Sevastian Stefan, Bancpost isi indrepta atentia in special spre absolventii de facultate, care se dovedesc nu de putine ori ca fiind mai receptivi la inovatii si reformari, in conditiile in care "nu le trebuie mai mult de o luna ca sa inteleaga ce au de facut".