Nici o banca din Dolj nu a fost sanctionata cu adevarat de Protectia Consumatorului, iar institutia nu a aplicat amenzi, pentru ca "nu-i permitea cadrul legal". Anul acesta, exista o ordonanta de urgenta pentru drepturile consumatorilor, dar clientii bancari nu mai reclama bancile.

Reclamatiile pe care clientii bancari le-au adresat Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorului (OJPC) Dolj au ramas fara ecou. Nici o persoana nu a fost "razbunata" pentru nedreptatea pe care i-a facut-o banca. La nivel central, nici o banca nu si-a achitat amenzile aplicate, a anuntat zilele trecute Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC), ci institutiile de credit s-au adresat instantelor judecatoresti pentru anularea amenzilor. Zecile de controale in forta pe care Protectia Consumatorului le-a efectuat anul trecut au ramas "in pom". În unele cazuri s-a rezolvat solicitarea clientului, dar numai dupa aparitia inspectorilor OJPC, in sensul ca banca i-a scazut dobanda debitorului abia dupa interventia unei autoritati. În alte cazuri, debitorii s-au ales doar cu... reclamatiile.

"Mult fum fara foc!"

Anul trecut, cand bancile au sporit nejustificat dobanzile de la o luna la alta si cand au majorat comisioanele, nu exista o legislatie care sa permita OJPC sa intervina asa cum a trebuit, spune actualul director al OJPC Dolj, Gheorghe Marinescu. Acum, cand exista un act normativ (OUG nr. 147/2008, elaborata de ANPC) care sa tempereze avantul bancilor in a majora nejustificat comisioanele, nu mai sunt reclamatii. "Anul trecut a fost mult fum fara foc, atunci cand s-au facut controalele la banci. Au fost 30 de reclamatii la adresa bancilor, dar nu s-a dat nici o amenda. Toate au fost trimise la Bucuresti. Daca nu exista legislatie... În 2009 exista legislatie, dar nu au mai fost reclamatii catre banci", a spus Marinescu. OUG nr. 147/2008 obliga bancile sa nu majoreze haotic dobanzile, iar comisioanele stabilite la inceputul contractului de credit sa ramana pana la finalul creditului. Toate costurile trebuie sa fie la vedere, iar la incheierea creditului, clientul trebuie sa primeasca o hartie care sa ateste stingerea datoriei.

Bancpost, amendata pentru comisioane mari

Cele mai multe reclamatii ale clientilor bancari craioveni au fost la adresa Bancpost, care in luna octombrie a anului trecut a majorat nejustificat comisioanele. Clienti ai bancii care anterior contractasera credite au sesizat autoritatile (reclamand si la GdS) ca rata lor bancara a crescut si cu 50% intr-o singura luna. Banca ne-a anuntat ieri ca nu a fost sanctionata pentru nici o reclamatie provenita din Dolj sau din restul judetelor Olteniei. La vremea respectiva, Banca Nationala a Romaniei (BNR) a anuntat ca trei banci au fost amendate pentru ca au crescut nejustificat comisioanele la creditele in sold. "Bancpost a primit o amenda de 60.000 de lei pentru majorarea comisioanelor, aceasta fiind achitata in timp util catre trezoreria statului", a anuntat pentru GdS specialistul in comunicare al Bancpost, Liliana Ciobanasu.