Cinci filiale ale unor banci au fost sanctionate ca urmare a reclamatiilor primite de la cei care au credite la aceste unitati. Trei dintre cele cinci au contestat deja sanctiunile.

Seful Inspectoratului Regional de Protectie a Consumatorilor (IRPC), Marioara Gatej, ne-a facut cunoscut faptul ca a primit 15 reclamatii de la persoane care au contractat credite si care s-au trezit in incurcatura din cauza unitatilor bancare. Dintre acestea, opt au fost intemeiate, dar seful IRPC ne-a spus ca reclamatiile sunt facute doar de cei care au curajul sa lupte cu sistemul si multi dintre cei care sunt nemultumiti aleg sa lase lucrurile asa cum sunt.

"Am verificat zece institutii bancare, dintre care cinci au primit sanctiuni in valoare de 14.500 de lei. Dintre cele sanctionate, trei au contestat deja amenzile. Controlul s-a facut ca urmare a reclamatiilor primite, iar rezultatele au fost centralizate la nivel central, acolo unde isi au sediile bancile. Foarte multe contracte sunt scrise cu caractere abia lizibile, mai mult, au si subsoluri in care scrisul este atat de marunt, incat doar cu ajutorul lupei il poti citi, consumatorii se trezesc cu tot felul de dobanzi, taxe si comisioane de care nu au stiut initial, dar nici nu au fost informati. Toate aceste lucruri ies acum la iveala din cauza exploziilor de credite contractate in ultimul timp. Ca urmare a acestor verificari s-a putut observa faptul ca serviciile financiare sunt reglementate pana la un punct, dupa care consumatorii nu mai sunt protejati", ne-a spus Marioara Gatej.

Un proiect in sprijinul celor care vor credite

Gatej ne-a spus ca la nivel national s-au inregistrat, in primele sase luni ale acestui an, nu mai putin de 693 de astfel de sesizari, fapt care a dus la necesitatea initierii unui proiect de act normativ prin care consumatorii sa fie protejati.

"Sunt zone neacoperite din punct de vedere legislativ, acesta fiind si motivul pentru care se impune o lege. Printre propunerile care au fost luate in calcul - cea privind notificarea in scris a clientului in legatura cu orice modificare a prevederilor contractuale, cea referitoare la exonerarea de la plata serviciilor care nu au fost cerute sau a taxelor care au aparut ulterior incheierii contractului si mai este si cea prin care, inainte de a incheia un contract, clientul sa primeasca o ciorna pe care sa aiba timp sa o studieze, astfel ca atunci cand semneaza sa fie sigur de ceea ce va primi si va avea de facut", a punctat Marioara Gatej.