Revista Piata a organizat, in perioada 7-9 mai, la hotelul Europa din Eforie Nord, primul Summit dedicat industriei bunurilor de larg consum din tarile Europei de Sud-Est. La manifestare au fost prezenti reprezentantii celor mai importanti retaileri din aceasta regiune a Europei, printre care cei din Slovacia, Bulgaria, Ungaria, Romania. Cu aceasta ocazie s-a evidentiat faptul ca, pe langa China si India, Balcanii sunt regiunea cu cel mai ridicat ritm de crestere a acestei industrii. Atractivitatea crescuta a Balcanilor in ceea ce priveste comertul de mare anvergura cu bunuri de larg consum este motivul pentru care multe lanturi de hipermarketuri din Europa au invadat literalmente marile aglomerari urbane din Romania si din alte tari vecine.
Dinamismul caracterizeaza atat sectorul retailului, cat si pe cel al productiei si distributiei de bunuri de folosinta indelungata, au aratat organizatorii Summitului. "Cu un ritm ridicat de crestere economica si o piata totala de aproximativ 45 de milioane de locuitori, tarile sud-est europene-Romania, Bulgaria, Serbia, Macedonia, Muntenegru, Bosnia Hertegovina si Republica Moldova-atrag investitii mari din partea grupurilor internationale de retail, precum si din partea companiilor producatoare multinationale. Marile branduri internationale s-au instalat temeinic intr-o regiune caracterizata de un puternic traditionalism. Confruntate cu o concurenta din ce in ce mai puternica in pietele de origine, tot mai multe companii romanesti, bulgaresti, sarbesti, slovene aleg sa se dezvolte la nivel regional, identificand in statele regiunii piete cu caracteristici familiare. Oportunitatile sunt, in continuare, numeroase si generoase atat timp cat in nici una din tarile sud-est europene nu se poate vorbi de piete consolidate", au precizat analistii revistei "Piata". Piata slovena de retail este caracterizata prin dezvoltarea produselor fabricate sub brand privat, au aratat reprezentantii unei companii de retail din Slovenia.

Lanturile de retail genereaza o competitie cu comerciantii locali

Unul dintre brandurile private cele mai cunoscute pe piata produselor alimentare din Slovacia este Coop Euro, insa aceasta marca este prezenta si in alte tari europene. Caracteristicile pietei de retail din Slovacia se refera la o puternica competitie in orase, o anumita saturatie a comertului de tip retail in aglomerarile urbane, avantajul primului sosit pe aceasta piata si nu in ultimul rand existenta unor restrictii legislative care ii protejeaza pe retailerii locali, in defavoarea marilor lanturi de hipermarketuri. Pentru asigurarea succesului pe o piata, reatilerii trebuie sa indeplineasca mai multe conditii printre care sa detina o baza logistica puternica, sa promoveze preturile mici la bunurile de larg consum sa puna accent pe eficienta locatiei (dimensiunile si amplasamentul acesteia) si sa incheie un "contract" cu populatia locala. La randul lui, Stefan Kossev, seful unui mare lant de supermarketuri din Bulgaria, numit "Piccadilly", a vorbit despre existenta unei competitii intre retailul traditional si cel modern, intre comerciantii locali si marile lanturi internationale de retail.