AGERPRES: Autostrada Bucuresti - Constanta a fost finalizata joi; proiectarea obiectivului a inceput in anii ‘80

Lucrarile pentru tronsoanele 6 si 7 ale autostrazii A2, respectiv Cernavoda - Medgidia si Medgidia - Constanta, au fost receptionate oficial joi, autostrada Bucuresti - Constanta fiind in sfarsit finalizata pe toate tronsoanele.
Autostrada Bucuresti - Constanta trebuia sa fie data in folosinta in intregime din 2011, lucrarile fiind intarziate din cauza rezilierii unuia dintre contractele pentru executia unui tronson al autostrazii.
Proiectarea acestui obiectiv dateaza insa dinainte de Revolutie.
Autostrada Bucuresti - Constanta reprezinta unul dintre cele mai indelungate proiecte de autostrada, finalizarea ei fiind impiedicata de aceleasi probleme, care, de la inceputul anilor ‘80, impiedica darea in folosinta: de la vestigii istorice la studii de fezabilitate prost realizate, neintelegeri cu constructorii si rezilieri si lipsa finantarii.
Proiectul autostrazii, inceput in anii ‘80 si intrerupt in diferite etape, apoi continuat, a avut diverse date de dare in folosinta, 2006, apoi 2007, 2008, iar ultimul termen era 2011.
Daca problemele au inceput cu lipsa unei finantari clare, in perioada 2006 - 2007 a fost rezolvata problema prin implicarea institutiilor financiare internationale (Banca Europeana de Investitii si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare), care au finantat partial proiectul.
Apoi a aparut problema studiilor de fezabilitate, fara de care proiectul nu putea incepe. Cat de bine au fost facute studiile arata intarzierile inregistrate, in calea autostrazii "rasarind" fie vestigii istorice, fie zone cu specii protejate.
Daca vestigiile sau lipsa finantarii au fost pana la urma depasite, exproprierile au reprezentat o noua problema, mai ales ca firmele de avocatura platite cu milioane de euro de Ministerul Transporturilor si autoritatile locale nu s-au coordonat, in pofida numeroaselor intalniri intre cele doua parti, astfel incat constructorii nu au primit amplasamentele pentru a realiza lucrarile.
In plus, vestigiile si schimbarea traseelor au dus la cresterea preturilor initiale stabilite prin contract, iar constructorii au cerut mai multi bani.
Lucrarile de constructie pentru tronsonul Cernavoda - Medgidia au fost executate de Asocierea Astaldi SPA-Max Boegl Romania SRL Cernavoda, dupa ce contractul cu constructorul initial, compania franceza Colas a fost reziliat pentru intarzieri, iar cele pentru tronsonul Medgidia - Constanta de Asocierea Astaldi SpA - Max Bogl, serviciile de consultanta fiind asigurate de Asocierea S.C. Search Corporation SRL/S.C. Tecnic Consulting Engineering Romania SRL.
Valoarea totala a proiectului ‘Constructie autostrada Cernavoda - Constanta‘ a fost de 1,486 miliarde lei (fara TVA). Sprijinul financiar nerambursabil alocat prin Fondul de Coeziune a fost de 349,685 milioane lei (fara TVA), din care Contributia Comisiei Europene este de 297,232 milioane lei (fara TVA) - 85%. Diferenta pana la valoarea totala a proiectului a fost asigurata de Guvernul Romaniei de la Bugetul de Stat si din alte surse de finantare (BEI).