Finantele si Garda Financiara verifica toate firmele care vor sa se inregistreze ca platitoare de TVA. Cine nu are sediu social corespunzator nu primeste dreptul de a face afaceri cu TVA.
Un ordin al ministrului finantelor publice pune pe jar afaceristii care aveau intentia sa isi deschida firme suspecte doar cu scopul de a pagubi statul. Desi vine cu o intarziere de aproape 21 de ani - de cand au inceput sa apara firme private in Romania -, actul normativ impiedica societatile care au sedii necorespunzatoare desfasurarii obiectului de activitate declarat sa primeasca aviz de la Fisc ca sa se inregistreze ca platitori de TVA. Cu alte cuvinte, Ordinul nr. 1984/2011 privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA a fost creat cu intentia de a impiedica aparitia firmelor-fantoma, respectiv a societatilor care sa faca tranzactii fictive cu TVA, dupa care sa dispara, asa cum s-a intamplat in ultima perioada.

Nereguli multe: 13% dintre firme nu au primit aviz

Actul normativ aparut la finele lunii mai a inceput sa dea rezultate in Dolj, zona considerata "patria" evaziunii cu cereale si nu numai. Aproape 13% din firmele noi care cereau sa devina platitoare de TVA au avut mari nereguli inca de la inceput, fapt ce a determinat Fiscul sa le respinga cererile de inregistrare ca platitoare de TVA. "Din 206 societati comerciale care au cerut inscrierea in scopuri de TVA de la 1 iunie si pana acum, au fost respinse 26", a declarat, pentru GdS, Mihai Antonescu, director adjunct al Directiei Generale a Finantelor Publice (DGFP) Dolj. Practic, unele societati aveau sedii neadecvate sau spatiile figurau doar in acte.
Dupa cum a afirmat directorul Antonescu, ca cele mai multe respingeri au fost din cauza faptului ca firmele "nu aveau sediul social amenajat potrivit obiectului de activitate pe ce urma sa o desfasoare. Unele societati deja instrainasera spatiul pe care il declarasera pe firma. In patru cazuri, administratori erau cetateni ai altor state din afara UE si ei nu au putut face dovada sederii pe termen lung in Romania. Au existat si doua cazuri de refuzare a unor persoane care erau asociate la firme aflate in lichidare".

Mai putine firme-fantoma?

Finantistii sunt de parere ca de acum inainte nu prea mai pot aparea firme cu sediul fictiv sau alte firme-fantoma care sa faca tranzactii fictive pentru a-si scoate TVA-ul. "Ordinul este benefic pentru a combate evaziunea in domeniul TVA ca urmare a inregistrarii unor societati la sedii fictive sau a unor firme-fantoma care sa practice metodele de evaziune cu TVA", a spus Mihai Antonescu.
Cu toate acestea, nimeni nu poate garanta ca pe parcursul desfasurarii activitatii o firma nou-infiintata care este in regula acum nu poate face evaziune pe parcurs.

Ce spune legea

Prevederea se aplica doar firmelor nou-infiintate, care solicita sa intre in randul platitoarelor de TVA. Firmele depun cererea la Fisc, iar institutia o transmite mai departe Garzii Financiare, care este obligata ca in trei zile de la primirea datelor de la DGFP Dolj sa verifice la fata locului daca societatile respective respecta sau nu legea.
Comisarii Garzii au descoperit si nereguli. "De exemplu, o firma isi declarase sediul social intr-o hala, iar cand am ajuns la fata locului am constatat ca nu avea amenajat nici macar un birou in hala respectiva, unde ar fi urmat sa-si desfasoare activitatea. O alta firma declarase ca obiect de activitate comertul cu fier vechi, dar la fata locului nu avea nici macar un cantar, nu avea autorizatie de la Mediu si multe altele", a spus comisarul-sef al Garzii Financiare Dolj, Cornel Corcoveanu.
Dupa constatarile Garzii Financiare, Finantele analizeaza si alte criterii (conform Anexei 2 la Ordinul MFP 1984/2011) si acorda un punctaj. Daca o societate acumuleaza 45 de puncte, atunci nu primeste dreptul de a face afaceri cu TVA, afirma Antonescu. Criteriile stabilite de ordinul mai sus-citat dezavantajeaza patronii care au fost asociati sau actionari la firme aflate in lichidare, in insolventa sau in inactivitate temporara. Firmele prinse cu nereguli pot sa-si remedieze disfunctionalitatile si sa depuna din nou la Fisc cereri pentru inregistrarea ca platitoare de TVA, a precizat Cornel Corcoveanu, seful Garzii Financiare Dolj.