Tintele companiilor de asigurari sunt persoanele cu varste cuprinse intre 35 si 45 de ani, mult mai dispuse sa incheie o polita. Potentialii clienti prefera sa investeasca in alte instrumente financiare decat sa se gandeasca la moarte sau accidente.
Asociatia LIMRA a efectuat recent un studiu despre perceptia romanilor asupra asigurarilor de viata. Potrivit acestuia, aproximativ 74% dintre persoanele neasigurate considera ca nu isi permit asigurarea de viata, in timp ce 52% sunt nehotarati in privinta nivelului de protectie de care au nevoie. Tot conform studiului, peste 40% dintre persoanele neasigurate sustin ca le este teama sa nu ia o decizie gresita, iar alte 40% prefera sa investeasca in alte produse financiare.
Aproape 30% afirma ca nu le-a fost prezentata nici o oferta de asigurare de viata, in timp ce 20% refuza sa se gandeasca la asigurari de viata, motivand ca este neplacut sa te gandesti la moarte. Studiile in domeniu spun ca grupurile-tinta pentru agentii de asigurari de viata sunt persoanele cu varste cuprinse intre 35 si 45 de ani, acestea fiind printre cele mai dispuse sa incheie o polita.
O prima categorie a celor neinteresati de polite este reprezentata de tinerii intre 25 si 35 de ani, care sunt preocupati de prezent si considera ca asigurarea de viata si protectia financiara nu sunt o prioritate la aceasta varsta. A doua categorie este reprezentata de segmentul 45-55 de ani, pentru care incheierea unei asigurari de viata echivaleaza cu apropierea mortii. Aceste persoane considera ca este inca prea devreme pentru a se gandi la asa ceva.
Pro si contra
Cei care lucreaza in domeniul asigurarilor de viata sustin ca aceasta piata ocupa la ora actuala doar 10-15% din potential. Cresterea pietei ar depinde, in foarte mare masura, de schimbarea mentalitatii romanilor.
"In general, romanii asociaza asigurarile de viata cu moartea si nu vor sa se gandeasca la asa ceva. De obicei, isi fac asigurari persoanele cu venituri medii, cei cu foarte multi bani se gandesc ca sunt intangibili si nu li se poate intampla nimic. Persoanele cu varste cuprinse intre 35 si 45 de ani sunt mai deschise la discutii. Ceilalti ori sunt prea tineri sa se gandeasca la asa ceva, ori sunt prea in varsta", a precizat A.A, reprezentantul unei companii care lucreaza in domeniul asigurarilor de viata. Marius Flori, director ASIROM, sucursala Dolj, spune ca oamenii se gandesc automat la moarte atunci cand aud de asigurarile de viata, dar ignora faptul ca politele pot asigura mai multe categorii de riscuri. "Exista o gama diversificata care se poate asigura prin polita de viata. Te poti asigura si pentru eventualele accidente, cand ai un handicap temporar si ai nevoie de venituri. In acest caz, iti poti stabili sa primesti o indemnizatie lunara, spre exemplu", a afirmat Flori. Potentialii clienti au pareri diferite despre asigurarile de viata. Multi dintre ei considera insa ca nu sunt o prioritate, preferand sa faca investitii care le aduc profit.
"Nu mi-as face asigurari de viata, deoarece cred ca la 24 de ani nu ai nevoie de asa ceva. Daca mori, asta e!", afirma Daniel Iancu, un tanar craiovean. "Eu am asigurare de viata. Mi-am facut-o nu pentru ca m-am gandit ca as putea muri, ci pentru ca imi poate oferi ajutor in caz de boli grave", a spus, la randul ei, Adina Micu, o tanara de 24 de ani. Nu de aceeasi parere este Gabriel Popescu, de 30 de ani: "Sunt relativ tanar. Daca as avea de platit lunar o suma de bani as prefera sa-i investesc la o banca".
Asigurarile, ultima prioritate
Potrivit unui studiu realizat recent de GFK Romania, romanii din mediul urban cheltuiesc 1,6% din veniturile lunare nete pentru asigurari, 28% pentru utilitati si 27% pentru cheltuieli generale. Pe imbracaminte, romanii cheltuiesc 10,6% din venituri, iar pentru petrecerea timpului liber - 6%.