Dezvoltatorii centrelor comerciale din Romania vor sta pe ghimpi si anul acesta pentru ca valul de falimente si vanzari de centre comerciale nu a trecut inca.
2011 a inceput in forta cu vanzarea centrelor Vitantis din Capitala si Moldova Mall din Iasi de catre fondul de investitii East Balkan Properties unuia dintre parteneri, George Teleman. Valoarea tranzactiei a fost una simbolica, de 5 euro, dar cele doua malluri aveau datorii cumulate de aproape 70 de milioane de euro.
Analistii din piata sunt de parere ca si anul acesta vom vedea centre comerciale care vor intra in faliment sau care vor fi vandute. Carmen Ravon, senior consultant in cadrul companiei a declarat pentru Money.ro ca exista centre comerciale pe piata care au o rata de neocupare mai mare de 30%, iar o parte dintre retaileri refuza sa plateasca chiria din lipsa vanzarilor si/sau a traficului.
"Aceasta se traduce prin lipsa veniturilor centrului comercial si in consecinta imposibilitatea de a-si plati datoriile catre banci si furnizorii de utilitati", a declarat pentru Money.ro, Carmen Ravon.
De aceeasi parere este si Razvan Sin, directorul departamentului de retail din cadrul companiei DTZ Echinox, care ne-a declarat ca piata elimina produsele care nu sunt corect pozitionate si dimensionate.
"Este normal ca o galerie comerciala de 15.000 mp, localizata la 2-3 km un afara unui oras mic sau mediu sa nu performeze, in conditiile in care concurenta beneficiaza de o locatie mult mai buna", a adaugat Razvan Sin.
Lanturile de hipermarketuri vor domina piata in urmatorii doi ani.
O alta provocare pentru dezvoltatorii de centre comerciale va fi si mentinerea gradului de inchiriere a proiectelor, si asta din cauza scaderiii puterii de cumparare a populatiei care se reflecta in scaderea volumului de vanzari.
Piata se va imbogati anul acesta cu 8 noi malluri care vor fi livrate in toata tara, insa acestea sunt doar o parte din proiectele planificate cu ani in urma. Totusi, vor fi si dezvoltatori care isi vor relua planurile de expansiune, mai spune Carmen Ravon.
Spre exemplu, orasele unde oferta de spatii comerciale moderne este redusa, vor intra in vizorul investitorilor, precum Craiova, Galati si Ploiesti sau Brasov si Timisoara. Nici estul Bucurestiului nu trebuie neglijat, deoarece aici oferta de spatii este limitata.
In plus, cel putin in urmatorii doi ani, piata va fi dominata de hypermarketuri, care din lipsa spatiilor, achizitioneaza terenuri si actioneaza ca si dezvoltatori.
Un exemplu in acest sens este si decizia anuntata a retailerului Cora, care in urma unei investitii de 100 de milioane de euro va construi un centru comercial in Constanta. Proiectul va avea un hipermarket, o galerie comerciala de 25.000 mp, un cinematograf si o zona de restaurante.
Sursa: Money.ro