Inspectorii Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorilor au efectuat, alaturi de colegii lor din tara, in perioada 1-15 martie, o actiune
tematica de control preventiv cu privire la respectarea prevederilor legale privind protectia consumatorilor in cadrul vanzarilor de soldare. In cadrul actiunii de control au fost verificati 381 de agenti economici, constatandu-se abateri de la normele legale in vigoare la 316 agenti economici (83%). Pentru abaterile constatate
s-au aplicat 225 de amenzi contraventionale
in valoare de 92.250 de lei noi si s-a luat masura opririi temporare a prestarii serviciului la un numar de 184 de agenti economici (48%).
Cristiana Bigan, directorul executiv al OJPC, ne-a declarat ca, in Bihor, au fost verificati 21 de agenti economici, la toti fiind constatate abateri. Au fost incheiate 21 de procese-verbale de constatare a contraventiei, prin care au fost aplicate amenzi contraventionale in valoare totala de 9.300 de lei noi, fiind oprite temporar de la comercializare produse in valoare de 49.000 de lei noi, pentru care s-au stabilit termene clare de remediere. Abaterile constatate: nespecificarea obligatorie a perioadei de debut a vanzarii de soldare, a duratei acesteia si a sortimentului de marfuri supus soldarii; neinformarea completa a consumatorilor privind compozitia fibroasa la textile, lipsa pictogramelor la incaltaminte si lipsa informatiilor privind importatorul sau producatorul; neafisarea concomitenta a pretului vechi si a pretului nou urmare a soldarii.
Vanzarile cu pret redus (in care sunt incluse si vanzarile de soldare - n.n.) au loc atunci cand consumatorii sunt anuntati despre o reducere de preturi care comporta o comparatie exprimata in cifre si sunt supuse urmatoarelor reguli de fixare si publicitate a preturilor: a) orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse sau servicii identice. Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus; b) Orice anunt de reducere de preturi, indiferent de forma, modul de publicitate si motivatia reducerii, trebuie sa se adreseze ansamblului consumatorilor si sa indice in cifre o reducere in raport cu preturile de referinta, exceptie facand: publicitatile comparative de pret; anunturile publicitare exclusiv literare, care nu contin cifre; anunturile de pret de lansare a unui nou produs pe piata; anunturile publicitare orale efectuate exclusiv in interiorul magazinului pentru reduceri de preturi la un anumit raion, pentru o foarte scurta perioada a unei zile de vanzare; c) publicitatea prin catalog si ofertele de reducere de preturi, lansate de comerciantii care practica vanzarea prin corespondenta pot fi valabile numai pana la epuizarea stocurilor, cu conditia ca aceasta mentiune sa figureze vizibil si lizibil in catalog; d) orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice: fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat; fie prin mentiunile 'pret nou', 'pret vechi' langa sumele corespunzatoare; fie prin mentionarea procentajului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.