Agentiile de turism castiga bani frumosi din organizarea de vacante si concedii. Investitiile sunt minime, dar castigurile sunt pe masura.
Cheltuielile minime cu infiintarea firmei ajung la circa 5.000 de euro, insa ele pot diferi foarte mult, in functie de circumstante. Spre exemplu, inchirierea unui apartament sau a unei garsoniere costa in jur de 200 de euro, dar pretul poate varia in functie de locatie. Lucrurile sunt mai simple in cazul in care firma dispune de un spatiu in proprietate. Cel mai indicat este ca sediul agentiei sa fie intr-o zona centrala sau la intersectia unor drumuri importante si circulate. Sunt doua tipuri de agentii de turism: detailiste (revanzatoare) si touroperatoare (creator de programe turistice).
Iata si cateva din cheltuielile pe care trebuie sa le faceti: angajarea a cel putin doua persoane (cu salarii intre 150 si 300 de euro pe luna), intretinerea (60-80 de euro pe luna), lumina (10-15 euro pe luna), telefon (50-300 de euro pe luna), internet (40 euro pe luna), publicitate (30-1.000 de euro pe luna), papetarie (15 euro pe luna). Pentru inceput, este nevoie de un fond de cel putin 1.000 de euro. Dupa aceea, cheltuielile curente se pot ridica la circa 1.000 de euro pe luna. O agentie de turism trebuie asigurata. Toate agentiile sunt obligate prin lege sa incheie polite de asigurare privind asigurarea rambursarii cheltuielilor de rapatriere si/sau a sumelor achitate de turisti, in cazul insolvabilitatii sau a falimentului firmei. Polita de asigurare se incheie pe o durata de un an, iar suma asigurata este de 50.000 de euro pentru agentiile touroperatoare si de 10.000 de euro pentru agentiile detailiste. Acestea pot varia intre 100 si 150 de euro. Ca sa fie profitabila, o agentie de turism trebuie sa aiba un volum mare de clienti si sa aiba sediu in proprietate.
Pentru a putea opera, o agentie are nevoie de licenta de turism, acordata in urma unei verificari prealabile de o echipa de la Ministerul Turismului. Daca firma indeplineste toate conditiile necesare, obtine licenta si apoi isi incepe activitatea. Dupa primirea licentei, trebuie afisate la loc vizibil: brevetul de turism, comisionul agentiei (intre 0 si 30%) si numerele de telefon pentru reclamatii.
Sezonul aduce castiguri importante
Pentru a mai scuti din cheltuielile cu promovarea, firma poate opera sub marca unor agentii deja consacrate pe piata, in baza unui contract de management. Spre exemplu, una dintre firmele in domeniu care poate pune la dispozitie astfel de contracte este MARSHAL TURISM.
"In general, agentia noastra aplica politica contractelor de management cu firme locale. Cred ca este o masura foarte buna, pentru ca omul trebuie sa fie implicat ca sa castige. Daca ai afacerea ta, e altceva decat daca ai fi doar angajat. Cand esti doar angajat, nu te intereseaza daca iti vin zece turisti sau doar cinci. Cand este afacerea ta, te intereseaza sa-ti vina cat mai multi", a explicat Sorela Galca, directoare reprezentanta Craiova MARSHAL TURISM. Agentia organizeaza excursii si vacante in toate colturile lumii, inclusiv cu destinatii exotice (Venezuela, Tenerife, Singapore, Cuba, Mexic, Tahiti, Mauritius, Jamaica) foarte gustate in special de oamenii de afaceri. In general, este mult mai rentabil pentru agentii sa organizeze excursii cu grupurile decat in mod individual, deoarece cheltuielile cu rezervarile sunt aceleasi. "Practic, aceleasi telefoane le dai pentru a face rezervari. Acum insa nu prea se mai pleaca in vacante in grupuri mari (cu exceptia taberelor), afacerea se bazeaza pe turism de familie si de afaceri", a mai spus Sorela Galca. In general, concurenta de pe piata face ca o firma in domeniu sa perceapa comisioane medii de 10% din costurile unei excursii sau vacante. Costurile de intretinere a firmei sunt recuperate cu prisosinta, mai ales in sezon (iunie - septembrie).