Investitia initiala nu este foarte costisitoare, iar profiturile pot fi pe masura. Traditia irlandeza si atmosfera cluburilor de acest gen le fac foarte cautate de amatorii de distractii. Si cafenelele aduc venituri substantiale celor care investesc in acest tip de afacere.
Cluburile, pub-urile si cafenelele constituie, in prezent, unele dintre cele mai profitabile mici afaceri din Romania, daca este sa ne luam dupa ritmul in care acestea apar la tot pasul, ca ciupercile dupa ploaie. Investitiile initiale nu sunt exagerate si se pot amortiza relativ repede, daca sunt facute cu gust si au promovare suficienta. In Craiova, spre exemplu, la moda sunt acum pub-urile, care creeaza o atmosfera specifica. De regula, locatia este la subsolul unei cladiri si are peretii din caramida netencuita. Casele vechi, ultracentrale, ofera asemenea spatii doritorilor de investitii in acest tip de afaceri. Traditia irlandeza spune ca mobilierul trebuie sa fie din lemn masiv, vopsit in verde, insa acesta nu este un impediment pentru patronii nostri sa dea frau liber imaginatiei.
Moda "irish"
Pub-ul este un loc unde lumea vine sa discute sau sa asculte muzica live, asa ca este de la sine inteles ca si in localurile noastre se produc tineri artisti care spera sa se lanseze in muzica mare. Cine isi permite poate invita si formatii cunoscute. In pub-urile traditionale se serveste doar o anumita categorie de bauturi: whisky, gin, bere neagra sau irish cream. In localurile romanesti insa, mai putin pretentioase la traditie, se serveste toata gama de bauturi existenta in oricare bar. Pentru cei care frecventeaza astfel de localuri, important este sa se simta "irish". Cei care au demarat astfel de afaceri spun ca inainte sa investesti trebuie sa tii cont de cateva cheltuieli inevitabile. "In primul rand, trebuie sa gasesti spatiul. Daca il ai in proprietate, este cu atat mai bine. Daca nu, trebuie sa platesti chirie. Apoi, trebuie sa investesti in igienizari si decoratiuni interioare: diverse statuete, mobilier etc. Urmeaza instalatiile de sunet si de lumini, aerul conditionat etc. si stocul de marfa pentru inceput. Este greu si cu personalul, pentru ca trebuie sa cauti bine pana gasesti un barman cu experienta ca sa mearga treaba bine. Investitia initiala minima se ridica la circa 20.000 de euro", a spus Liviu Dascalu, asociat la o societate care are ca obiect de activitate acest gen de afacere. Alta afacere care poate merge bine se refera la deschiderea unei cafenele. Daca este bine pozitionata, o cafenea poate atrage zilnic cateva sute de clienti.
Potrivit statisticilor, numai numarul cafenelelor deschise in tara in regim de franciza au o cifra de afaceri anuala de circa 40 de milioane de euro. Acestea reprezinta, in prezent, 5% din totalul cifrei de afaceri generate de toate afacerile in franciza operationale din Romania, care au ajuns, la inceputul lui 2006, la aproximativ 800 de milioane de euro. In prezent, in tara exista zece lanturi nationale si internationale de cafenele dezvoltate in sistem de franciza. Mai multe branduri internationale si-au anuntat venirea in Romania, printre ele numarandu-se Starbucks (SUA), Testa Rosa (Italia), Coffee Heaven (Marea Britanie), McCafe (SUA), Kaldi (Olanda) sau Hard Rock Cafe (SUA).