ABS-ul (Anti-lock Braking System), sistemul de siguranta devenit standard pe majoritatea automobilelor produse acum in lume, a fost dezvoltat pentru prima data in 1929 pentru avioane.

Sistemul ABS, asa cum este descris si cunoscut de oamenii din lumea intreaga, este cel care impiedica rotile unui automobil sa se blocheze pe timpul unei franari violente, oferind astfel posibilitatea ca soferul sa aiba un control imbunatatit asupra traiectoriei masinii. Sistemul are si dezavantaje, potrivit enciclopediei on line wikipedia.org. Distanta de franare a unei masini pe suprafete alunecoase, precum gheata, zapada, nisip, pietris, sine de tramvai din otel, poduri metalice sau orice altceva in afara de asfalt uscat, este mai mare. Pe suprafete foarte alunecoase e posibil ca mai multe roti sa "inghete" simultan, fapt ce "invinge" ABS-ul, fiindca sistemul se bazeaza pe comparatia facuta intre vitezele de rotatie a mai multor roti. S-a demonstrat ca prezenta ABS-ului pe automobile da soferilor o impresie falsa de siguranta, motiv pentru care unii dintre acestia adopta un stil de condus mai agresiv. De-a lungul timpului, sistemul ABS a evoluat in sensul ca nu doar impiedica "inghetarea" rotilor, ci controleaza electronic raportul de franare fata/spate. Functia aceasta, depinzand de modul de implementare, e cunoscuta sub mai multe denumiri, cum ar fi distributia electronica a fortei de franare (EBD) sau asistenta la franarea de urgenta (EBA).

De la avioane la automobile

Primele sisteme ABS au fost create pentru prima data in 1929 pentru avioane de catre pionierul francez in aeronautica si automobilistica, Gabriel Voisin. Una dintre primele aplicatii in practica a fost sistemul Dunlop Maxaret, introdus in anii '50 si folosit inca pe unele avioane. În 1958, motocicleta Royal Enfield Super Meteor a fost folosita de Road Research Laboratory pentru a testa ABS-ul Dunlop Maxaret. Experimentele au demonstrat ca sistemul putea sa functioneze cu succes pe motociclete, reducand numarul accidentelor. Un sistem mecanic a fost folosit pe unele automobile in anii '60, respectiv pe masina de curse Ferguson P99, pe Jensen FF si pe Ford Zodiac, un vehicul 4x4 experimental. Acest ABS s-a dovedit scump si, instalat pe automobile, nu era fiabil. Chrysler impreuna cu corporatia Bendix au introdus un sistem computerizat denumit "Sure Brake" pe modelul Imperial din 1971, un ABS fiabil, iar General Motors a introdus "Trackmaster" pe modelele Cadillac din 1971 cu tractiune spate.

Cum functioneaza

ABS-ul tipic este compus dintr-un calculator, doi sau patru senzori care detecteaza viteza rotilor si doua sau mai multe valve hidraulice. Calculatorul monitorizeaza viteza de rotatie a fiecarei roti si, cand sesizeaza ca una dintre ele se invarteste mai incet decat celelalte, da comanda catre valva, modificand astfel presiunea hidraulica din sistemul de franare, cu consecinta ca forta de franare aplicata este mai mica, iar roata nu ajunge sa se blocheze. Roata se va invarti mai repede, lucru detectat de calculator, care va regla iarasi presiunea hidraulica din sistemul de franare. Procesul este repetat incontinuu si poate fi detectat de sofer prin impulsurile pedale de frana. Un sistem tipic poate executa ciclul descris mai sus de pana la 20 de ori pe secunda. Sistemul este programat sa ignore diferentele de viteze ale rotilor pana la o anumita limita, cum este in cazul unui viraj. Sistemele ESP sau ESC, de stabilitate electronica, sunt doar concepte de ABS mai evoluate, cu minimun doi senzori in plus: unul pe sistemul de directie si un senzor giroscopic. Cand senzorul giroscopic detecteaza ca traiectoria masinii este alta decat cea indicata de senzorul de pe directie, calculatorul franeaza roata sau rotile, dupa necesitati, pentru a aduce automobilul pe trasa dorita de sofer. ABS-ul este folosit pentru implementarea sistemelor TCS sau ASR, de control al tractiunii. Cand se accelereaza in forta, cauciucurile au tendinta sa piarda aderenta. Sistemul detecteaza acest lucru si actioneaza in consecinta, facand ce face de zeci de ani - franeaza.
Repere istorice
În 1978, Mercedes-Benz si Bosch au lansat primul sistem ABS complet electronic pe toate rotile pe camioane si pe modelul S-Classe. În 1988, BMW a devenit primul fabricant de motociclete care a introdus un sistem electronic-hidraulic pe modelul K100, iar in 1992, Honda a lasat primul sau ABS pe modelul ST1100 Pan European. În 1997, Suzuki a lansat modelul GSF1200SA (Bandit) echipat cu ABS.