Motorstorry ofera cateva "Sfaturi pentru condusul pe timp de iarna", pe care le puteti citi in continuare.
Iarna a venit deja, in aproape toata tara, si e cazul sa ne reamintim cateva reguli despre condusul pe timp de iarna, pe drumuri cu polei, zapada sau gheata. Nu e cazul sa va mai spun ca atunci cand conduci in conditii de iarna este mult mai periculos. Trebuie atentie mult mai mare, manevre mult mai blande si ceva sange rece.
Oricat de bine te descurci la volan in asemenea conditii, nu trebuie sa uiti nici o clipa ca poate nu toata lumea se descurca la fel de bine, plus ca nici iarna nu scapam de inconstientii pe care nu-i intereseaza conditiile de aderenta si care devin de doua ori mai periculosi. Asadar, atentie la cum conduci tu, dar si la cum conduc cei de pe langa tine.
N-o sa incep sa va spun cum ar trebui sa manevrati masina in conditii de iarna, inainte de a va spune ca nu aveti ce cauta cu pneuri de vara pe zapada. Daca nu aveti pneuri de iarna (cele all season dau doar iluzia ca fac fata), nu mergeti cu masina. Montati pneuri de iarna pe ambele punti, daca puneti doar pe cea motoare la o frana pe gheata sunt toate sansele sa intrati intr-un derapaj pe care nu-l puteti controla. Am explicat de ce sunt absolut necesare pneurile de iarna.
Iata acum cateva sfaturi foarte utile, zic eu, de care trebuie sa tinem cont atunci cand conducem pe zapada/gheata:
- nu porniti la drum decat atunci cand aveti masina complet curata de zapada, cu geamurile dezghetate complet. Daca lasati mormanul de zapada pe plafon sunt toate sansele ca la o frana sa va treziti cu el pe parbriz si daca sunteti in miscare devine extrem de periculos.
- trebuie sa aveti lichid pentru spalarea parbrizului in vas, instalatia de incalzire sa functioneze perfect si luminile sa functioneze integral. Va ajuta nu numai la confortul personal, ci si la siguranta, trebuie sa aveti vizibilitate perfecta.
- nu sunt adeptul mersului cu saculetul de nisip in portbagaj, dar daca plecati in afara orasului, pe drumuri cu probleme si/sau mai izolate, e foarte bine sa-l aveti.
- porniti usor de pe loc. Daca aveti motoare puternice sau diesel (au cuplul mare), puteti pleca in treapta a doua, veti evita astfel patinarea rotilor. In conditii de aderenta redusa, sau cand trebuie sa fortati iesirea dintr-un gramada de zapada, decuplati controlul tractiunii, altfel electronica nu va va da voie sa turati cat trebuie.
- mergeti incet si nu bruscati comenzile, se poate ajunge foarte usor la derapaj. Indiferent cate sisteme electronice aveti pe masina, eficacitatea lor depinde de aderenta.
- lasati mult mai mult spatiu fata de masina din fata pentru a putea opri la timp. Distanta de franare este mult mai mare decat vara, iar ABS-ul nu ajuta foarte mult pe gheata.
- folositi frana de motor cand decelerati, dar nu fortati! Adica nu schimbati intr-o treapta inferioara eliberand brusc ambreiajul, mai ales cand aveti o oarecare viteza. In acest caz rotile motoare se pot bloca pentru putin timp, suficient insa pentru a va arunca in derapaj.
- aveti grija in intersectii, chiar daca plecati (pe verde), incet. Este posibil ca cineva prins de galben cand se apropia sa nu mai poat frana si sa intre in intersectie peste voi. Asadar, uitati-va daca nu cumva pot fi probleme, inainte de a intra in intersectie.
- cand urcati un pod, incercati s-o faceti cu inertie, adica accelerati treptat inainte de urcare. Nu accelerati in urcare, pentru ca rotile vor patina. Cand ajungeti in varful urcarii, slabiti acceleratia si coborati incet, de preferat in frana de motor.
- aveti grija cand este ger si urcati un pod. Soseaua poate fi uscata, dar pe poduri se poate forma un strat subtire de gheata, din cauza curentului care trece pe dedesubtul podului.
- daca aveti o masina cu tractiune spate (si mai ales daca nu are control de tractiune si ESP), accelerati cu grija la iesirea din viraj. Altfel, intrati in supravirare.
- daca ajungeti la un derapaj lateral puternic, nu intepeniti cu piciorul pe frana. E bine sa eliberati usor frana si virati usor pentru a repune masina pe directia dorita. Pentru ca, daca ajungeti la un astfel de derapaj, ABS-ul nu mai ajuta. Sigur, puteti face asta daca aveti putin sange rece si ceva timp.
- foarte important! Nu plecati niciodata cu putina benzina in rezervor, in ideea ca veti alimenta nu stiu unde. Este indicat sa umpleti rezervorul la plecare, pentru ca ati putea sa va inzapeziti sau sa intrati intr-un blocaj de rutier din cauza unui drum inzapezit, Atunci veti avea nevoie de motor pentru a incalzi habitaclul si e posibil sa stai multe ore in respectivul blocaj.
- daca ramaneti blocati intr-o gramada de zapada, incercati sa iesiti prin balans. Nu accelerati puternic, pentru ca inrautatiti situatia. Zapada de sub pneu se topeste, se formeaza gheata si nu mai iesiti de acolo fara tractare.
- evitati sa trageti frana de mana cand este ger si umezeala, sau viscol.Cablurile se pot bloca si ramaneti ca placutele intepenite pe discuri.
Cam atat, e posibil sa fi uitat cate ceva, tocmai de asta orice completare e binevenita