Dupa trei strigari, CFR SA a scapat de numai jumatate din calea ferata de care voia sa se descotoroseasca. Restul s-ar putea inchide. Asta inseamna ca vom ramane fara o parte din calea ferata. In schimb, vor mai aparea niste someri: ceferistii ramasi pe drumuri.
Caile ferate scoase la licitatie de catre CFR SA nu au starnit prea mare interes firmelor si din 3.400 de kilometri au fost adjudecati doar jumatate. Iar cei 1.800 de kilometri de cale ferata au fost adjudecati abia la a treia strigare. Insa interesate sa transporte marfa si calatori au fost 11 companii.
Potrivit lui Ionel Socaciu, presedintele Federatiei Sindicale Elcatel, doar 4 companii au preluat efectiv sectiile de cale ferata, reprezentand pana intr-o suta de kilometri.
Restul de cale ferata, ramasa neadjudecata, s-ar putea inchide, iar dupa inchiderea acesteia mii de oameni vor fi afectati: calatorii, dar si ceferistii.
De altfel, sindicatele au avertizat inca de la inceput ca nimeni nu se va oferi sa preia niste sectii de cale ferata nerentabile.
Potrivit sindicatelor, masura in cauza ar insemna disponibilizarea a 3.500 de ceferisti, cei care deservesc acum infrastructura neinteroperabila vizata.

In loc sa se dezvolte, se restrange

Presedintele Federatiei Sindicale "Drum de Fier", Florin Dobrescu, sustine ca nicaieri in lume nu se intampla ca o firma privata sa gestioneze calea ferata, care reprezinta un bun public de interes national. "Daca CFR n-a putut sa suporte costurile intretinerii si exploatarii acestor linii, este greu de crezut ca autoritatile locale o vor putea face", a precizat Dobrescu.
Pe de alta parte, vicepresedintele CNS Cartel Alfa, Petru Dandea, sustine ca decizia Guvernului, adoptata la presiunile Fondului Monetar International, nu va aduce decat pierderi tarii noastre. "In conditiile in care toate tarile dezvoltate mizeaza pe dezvoltarea infrastructurii feroviare, ca alternativa la transportul rutier, in scopul reducerii poluarii, Romania isi strange reteaua de cale ferata. Este absurd! In loc sa dezvoltam transportul pe cale ferata, care este ieftin si nepoluant, noi il restrangem!", a explicat Petru Dandea.
Scoaterea din gestiunea CFR SA a celor 118 statii de cale ferata a fost hotarata de Guvern la inceputul anului (HG nr. 27/2004). Iar motivul a fost ca exploatarea cailor ferate (alminteri, nerentabile) costa mai mult decat isi permite compania nationala. Astfel, tot ce inseamna linie secundara s-a licitat pentru a se inchiria. Aceste sectii de cale ferata - definite drept infrastructura feroviara neinteroperabila - sunt date spre inchiriere fie firmelor private, fie autoritatilor locale, care vor dispune de ele asa cum doresc. Conditiile de inchiriere descrise in actul normativ prevad ca scopul acestei operatiuni este realizarea atat a activitatilor de gestionare a infrastructurii, cat si a serviciilor de transport feroviar public de calatori si de marfa pe sectiile respective.
Si tot actul normativ in cauza prevede ca, ce nu se inchiriaza se inchide, in cazul in care nu se pot incheia contracte de inchiriere in urma desfasurarii procedurilor legale.

Cum se poate inchiria infrastructura CFR

Potrivit Hotararii de Guvern, preluarea prin inchiriere a unor sectii de circulatie din infrastructura feroviara neinteroperabila poate fi acordata unei persoane juridice sau unui grup de persoane juridice inregistrate in Romania, fiecare dintre acestea avand nevoie sa fie autorizata de Autoritatea Feroviara Romana - AFER. Operatorii de transport feroviar care vor prelua activitatea de transport feroviar public de calatori pe aceste sectii de circulatie vor primi si parcul de material rulant necesar desfasurarii activitatii pentru primii 3 ani de contract. De asemenea, ei vor prelua si personalul feroviar calificat de la CFR necesar efectuarii activitatii de transport feroviar public de calatori. Dar asa spune legea. Nimeni nu poate garanta insa daca vor fi disponibilizari sau nu.