MAGAZIN: Desecretizarea OZN a fost facuta selectiv (Autor : DAN D. FARCAS)
(Continuare)
Proiect cu nume de cod
Unul dintre motivele pentru care Ministerul Apararii a terminat proiectul OZN - arata Pope - a fost numarul mare de rapoarte care s-au dovedit a fi lampioane chinezesti. In plus, adesea Ministerul Apararii a primit, in virtutea legii libertatii de informare, mai multe cereri de desecretizare pentru incidente OZN decat pentru orice alt subiect. In final, situatia a dus, pe de o parte, la decizia de a declasifica si de a da publicitatii cele mai multe dosare OZN ale Ministerului Apararii, iar, pe de alta parte, la inchiderea proiectului OZN, tinand cont de volumul excesiv de munca pe care-l genera.
Cu toate acestea, pare putin probabil ca, si in viitor, puterea sa ignore o situatie in care un pilot militar raporteaza un OZN, sau in care un controlor de trafic aerian urmareste unul pe radar. In mod evident, guvernul si armata vor dori sa cunoasca orice activitate desfasurata in spatiul aerian din Marea Britanie; in plus - mai ales dupa atentatele din 11 septembrie 2001 - prezenta pe radar a unui avion deturnat, cu transponderul oprit, va constitui un motiv aparte de ingrijorare. Pope subliniaza ca se stie, din mass-media, cu suficienta siguranta, ca in ultimii ani au avut loc mai multe intalniri apropiate periculoase intre aeronave comerciale si OZN-uri, parte din acestea avand loc dupa data in care Ministerul Apararii se presupune ca a oprit investigarea fenomenului OZN. Aceste incidente tulburatoare au fost analizate si evaluate de catre un organism special creat, numit Airprox, cu o structura mixta civil-militara, deservind Regatul Unit, dar care poate primi, de asemenea, informatii si de la USAF.
Prin urmare, atunci cand pilotii civili sau militari raporteaza un OZN in apropierea unei aeronave, incidentul este si azi investigat. Atata doar ca aceste investigatii se fac de la caz la caz, in afara unui proiect OZN formal. Dar - se intreaba autorii amintiti mai sus - exista oare in Marea Britanie si un efort mai formal si mai integrat, pe langa investigatiile efectuate de Airprox?
Raspunsul este ca e foarte posibil sa existe, evitand insa atent termenul "OZN", astfel incat celor care cer, in virtutea legii libertatii de informare, documente despre OZN-uri, sa li se raspunda - corect - ca astfel de documente nu exista. Termenii alternativi ar putea fi Fenomene Aeriene Neidentificate (in englezeste Unidentified Aerial Phenomena, prescurtat UAP) - denumire pe care chiar Pope a folosit-o la Ministerul Apararii - sau alti doi termeni utilizati de comunitatea aviatorilor (intrucat nu face bine la cariera acestora sa vorbeasca despre OZN-uri), anume: "aeronava neobisnuita" si "elicopter neconventional". Exista si alte variante pe aceasta tema, plecand de la termenii utilizati de catre operatorii radar, cum ar fi "tinta necorelata" si chiar "sperietoare" (bogey).
O astfel de prestidigitatie lingvistica - crede Pope - este putin probabil sa fie suficienta singura. Desi el este sigur ca termenul de "OZN" a fost in mod deliberat abandonat de Ministerul Apararii, o cale mult mai sigura de camuflaj este de a contracta pentru acest tip de activitati o companie privata. Contractorii din domeniul apararii si din corporatiile de aviatie au adesea personal cu certificate de securitate mai inalte decat majoritatea oamenilor din Ministerul Apararii. Bordurile acestor companii contin multi fosti sefi din aparare, ca si alti pensionari militari ori din Ministerul Apararii. O asemenea externalizare ar fi utila si deoarece raspunsul sincer la intrebarea "Ancheteaza Ministerul Apararii incidente OZN?" va fi, in acest caz, "Nu". In plus, legea libertatii de informare nu se aplica si la companiile private.
(Va urma)