MAGAZIN: O planeta pentru civilizatii nepamantene (Autor: DAN D. FARCAS)
Pe 23 iulie 2015, NASA anunta descoperirea, la o distanta de 1.400 de ani-lumina, in directia constelatiei Cygnus (Lebada), a unei noi exoplanete, numita Kepler-452b. Noua planeta are sanse mari sa fie asemanatoare aceleia pe care traim noi, cu zone stancoase si apa. S-a afirmat ca ea este cea mai asemanatoare Pamantului dintre toate cele aproape 2000 de exoplanete descoperite pana acum. Noua planeta este cu circa 60% mai mare in diametru decat Pamantul, se afla la o distanta cu 5% mai mare decat Terra de soarele sau si primeste de la acesta cu 10% mai multa caldura.
Astronomii au descoperit in ultimii ani tot mai multe locuri de acest fel, iar oamenii de stiinta cred ca pe ele este posibila dezvoltarea vietii, in forme mai abundente. Cunoastem de-acum sute de planete care sunt similare cu Terra; ele se rotesc in jurul unor stele cu viata lunga, ca si in jurul propriei axe, ceea ce da nastere la un ciclu zi-noapte la fel ca pe Pamant; au apa si, eventual, chiar oxigen. Intre altele, mai nou, sunt luate in considerare si planetele din preajma unor stele pitice rosii, mult mai mici decat Soarele.
In luna aprilie 2015, Ellen Stofan, director stiintific al NASA, a afirmat ca prin fiecare exoplaneta nou-descoperita, care are si conditii similare celor de pe Pamant, cresc sansele gasirii nemijlocite a vietii extraterestre in viitorul apropiat. Administratorul NASA, Charles Bolden Frank Jr., spunea ca si el crede in existenta vietii in afara Pamantului.
Intr-o emisiune pe Sky News, el a fost intrebat daca crede in extraterestri. Raspunsul sau a fost:
- Eu cred ca vom gasi intr-o zi alte forme de viata, daca nu in sistemul nostru solar, atunci in unele dintre celelalte sisteme solare in miliardele de sisteme solare din Univers. Astazi stim ca exista literalmente mii, daca nu milioane de alte planete, dintre care multe pot fi foarte asemanatoare cu Pamantul nostru. Deci, unii dintre noi, multi dintre noi, credem ca vom gasi dovezi ca exista viata si in alta parte in Univers.

Viata pe alte planete?

- Planetele cu oceane potentiale ar putea avea un climat mult mai asemanator cu cel al Pamantului decat s-a anticipat anterior, a declarat Jeremy Leconte, cercetator post-doctoral la Institutul Canadian pentru Astrofizica Teoretica (CITA) de la Universitatea din Toronto.
- Pe astfel de exoplanete nu exista o parte cu o noapte permanent rece care sa blocheze toata apa intr-un bloc gigantic de gheata, a adaugat el.
Dar care sunt sansele noastre de a intalni in Univers o inteligenta precum cea de pe Pamant? In iunie 2015, John M. Grunsfeld, fost cercetator principal NASA si astronaut in cinci misiuni cu naveta spatiala, declara, la Conferinta de stiinte astrobiologice de la Chicago, ca in cazul in care exista in Univers civilizatii cel putin de nivelul nostru, probabil ca ele ne vor gasi inainte de a le gasi noi. Intre altele, el sublinia ca nepamantenii ar putea detecta, cu un telescop mai mare, chiar de la o distanta de 20 de ani-lumina, prezenta noastra, observand doar schimbarile pe care noi, oamenii, le cauzam mediului pamantean.
Oamenii de stiinta, concentrati pe cautarea in Cosmos a unor planete cu conditii asemanatoare cu cele ale Pamantului, se intreaba uneori daca nu cumva viata si inteligenta s-au dezvoltat pe alte planete intr-un mod cu totul diferit decat pe Terra. Poate ei nu au nevoie de apa si oxigen - spun unii.
Totusi, asa cum scria un jurnalist de stiinta de la Daily Mail, intr-un articol publicat la inceputul lunii iulie 2015, biologii inclina tot mai mult sa creada ca viata pe alte planete a evoluat intr-un mod similar cu cel de pe Pamant, iar daca exista extraterestri, indiferent cum au fost acestia descrisi, ca omuleti verzi sau chiar ca monstri cu dinti si gheare feroce, de fapt ei arata probabil asemenea oamenilor.
(Va urma)