Newsletterele sau permission marketing sunt o forma alternativa de publicitate online din familia metodelor de publicitate online. Intr-o serie de articole ne propunem sa va prezentam cateva din tainele utilizarii lor in mixul de comunicare pe Internet.

Newsletterele reprezinta pentru advertiser o alternativa la campaniile prin bannere publicitare. Diferenta majora dintre newslwttere si bannere publciitare este ca utilizatorii primesc in casuta de email informatii cu privire la produsele si serviciile respective si nu intrand pe site.

Newsleterele pot avea trei feluri de mesaje publicitare:

- mesaje de tip text/link

- mesaje sub forma de banner

- newslettere personalizate.

Mesajele de tip text au avantajul simplitatii. Ele descriu in forma concisa mesajul advertiserului. Prezenta lor in newsletter poate fi marcata sau nu cu "publicitate", iar dezavantajul major este lipsa mesajelor grafice care de regula "conving" utilizatorul sa reactioneaza la stimul si sa genereze interactivitate.

Mesajele de tip bannere (animate sau nu) sunt identice cu bannerele de pe site-uri. Avantajul inserarii intr-un newsletter consta in trimiterea acestuia catre aboaneti, chair daca respectivii nu isi manifesta interesul in mod activ pentru respectivul produs sau serviciu. De multe ori, aceste bannere functioneaza ca remindere pentru oferirea de solutii, respectiv resurse care sa satisface nevoile consumatorilor.

Printre dezavantajele utilizarii bannerelor in newslettere se numara: limitarea reachului (indiferent de cate ori inserezi un banner, el va fi afisat de n ori acelorasi consumatori, lucru ce nu se intampla in cazul bannerelor afisate pe site-uri); limitarea tehnica la utilizarea tehnologiei GIF animat, bannerele Flash sau rich media nefiind compatibile cu majoritatea editoarelor de posta electronica; aparitia fenomenului de banner blindness prin utilizarea scrollului vertical; imposibilitatea realizarii unei contorizari a bannerelor similara cu cea utilizata prin folosirea unui adsever (unii utilizatori nu raman online dupa descarcarea mesajelor de pe server, ei citind posta offline); imposibilitatea interactivitatii cu unii utilizatori (daca acestia sunt deconectati in momentul citirii mesajului, ei nu pot da click pe banner pentru a vedea mai multe detalii); probleme de afisare corespunzatoare a banenrului in editoarele in mod text etc.

Newsletterele personalizate reprezinta cea mai eficienta forma de utilizare a newsletterelor. Practic advertiserul "inchiriaza" baza de date de abonati, mesajul fiind complet personalizat, ca si cum nu ar veni de la serviciul de newsletter de pe site-ul respectiv, ci de la advertiser insusi (exista totusi o parte a mesajului in josul acestuia care semnalizeaza atat receptionarea mesajului publicitar ca urmare a inscrierii utilizatorului in baza de date, pentru a nu se face confuzia cu mesaje comerciale nesolicitate, cat si respectiv optiunea de dezabonare).

Intre publicitatea prezenta pe un site si publicitatea din newslettere exista o diferenta de perceptie: in primul caz, utilizatorul intra pe site si accepta publicitatea de acolo deoarece acceseaza site-ul respectiv in cautarea unei informatii. Este o acceptare activa a publicitatii ca pret platit pentru a avea acces la informatii. In cazul newsletterleor, publicitatea este inserata si expediata catre utilizator. De cantitatea de informatie publicitara si de frecventa newsletterului depinde rata de dezabonare: in cazul newsletterelor zilnice, ea este destul de mare, mai ales in cazul trimiterii de newslwttere personalizate. Daca sporul de adrese noi este inferior celor care isi exprima optiunea de dezabonare, atunci masa de abonati este in scadere si acesta este un semnal de alarma cu privire la agresivitatea publicitatii. Rata de dezabonare se cheama churn rate si trebuie mentinuta intre 1 si 3%. Un churn rate de 1-2% este o valoare naturala, care trebuie compensata cu sporul de adrese noi. O valoare peste 3% constituie un motiv de ingrijoare, iar cantitatea de publicitate trebuie scazuta pana la ameliorarea acestui indicator.

Toate cele trei metode descrise mai sus (fara pretentia exhaustivitatii) sunt utilizate pe scara larga si in Romania. Intr-o editie viitoare vom vorbi despre tehnici concrete, ponturi de realizare a unei campanii de newslettere care sa fie cat mai eficienta.