In 2005, suma veniturilor din publicitate online ale Google si Yahoo! vor fi comparabile cu veniturile din publicitatea TV in prime time ale celor mai mari retele de televiziune americane, ABC, CBS si NBC. Aceasta previziune apartine prestigiosului Advertising Age, citat de The Economist, si reprezinta un moment de rascruce in evolutia Internetului ca mijloc de comunicare in masa.

Pana de curand spotul TV de 30 de secunde era considerat cel mai eficient - si mai scump- etalon al publicitatii. Dar asta se intampla inainte de aparitia Internetului pe esichierul publicitatii. Dar de acum inainte publicitatea online se pare ca a preluat locul fruntas in ceea ce priveste publicitatea la nivel mondial.

Ultima inovatie adusa de Google este un model de afisare a publicitatii pe baza de licitatie. Majoritatea incasarilor lui Google cat si Yahoo! provin din publicitate. Publicitatea contextuala bazata pe cuvinte cheie si-a demonstrat deja eficienta. Iar advertiserii au inceput sa guste acest nou tip de publicitate deoarece platesc doar pentru rezultate: spre deosebire de televiziune, ei platesc doar cand consumatorii dau click pe linkurile lor.

Cele trei inovatii extind serviciul AdSense oferit de Google:

In primul rand, advertiserii vor putea selecta singuri site-urile unde sa se afiseze reclamele lor, deoarece pana acum relevanta cuvintelor cheie era apreciata de un robot. Acesta noua facilitate va mari controlul advertiserilor asupra publicitatii online, apreciaza oficialii Google.

In al doilea rand, modelul de pret este cost per click si nu cost per mie. Dar Google este in continuare inovativ: licitatia la costul per mie rivalizeaza alte comenzi de tip cost per click pe acelasi spatiu publicitar.

A treia modificare consta in imbogatirea paletei de formate cu bannere de tip imagine, dar nu prea intruzive sau prea animate. Presiunea brandurilor mari coroborata cu dezvoltarea infrastructurii de tip broadband a facut ca Google sa vrea sa acapareze si acest segment important de publicitate online, dupa dominatia in privinta reclamei de tip text.

Evolutia publicitatii online va continua astfel in aceeasi maniera ca in ultimii ani. Cresterea de 21% a publicitatii online prin bannere in 2004 comparativ cu 2003 si previziunea ca ritmul se va mentine in urmatorii ani sunt motive care bucura oficialii Google si Yahoo!, principalii beneficiari ai boomului din acest sector. Desi, spun oficialii Yahoo!, marile companii aloca doar 2-4% din bugetele lor de marketing pe Internet, consumul de media online a ajuns la un imbucurator 15% share. Multi tineri petrec mai mult timp online decat in fata televizorelor, iar acest lucru va creste ponderea veniturilor din publicitate pe masura ce marile companii se vor familiariza cu publicitatea online.